Veerman baalt: ''Dan lijkt Fortuna Sittard ineens FC Barcelona''

12
Veerman baalt: ''Dan lijkt Fortuna Sittard ineens FC Barcelona''

SC Heerenveen begon op zich niet verkeerd aan de wedstrijd tegen Fortuna Sittard en kreeg via Siem de Jong en Henk Veerman nog een aantal goede kansen. Vervolgens scoorden de Limburgers twee keer in vier minuten en leken de Friezen mentaal geknakt. 

"We geven door persoonlijke fouten drie goals weg en dan lijkt Fortuna Sittard ineens FC Barcelona", stelt aanvoerder Henk Veerman in gesprek met het Friesch Dagblad. "Op welk team wij leken, kan ik beter niet zeggen. Maar het was vandaag ondermaats en dat gebeurt ons te vaak."

Veerman liet afgelopen week bij SC Heerenveen TV juist weten dat dit team juist niet door de ondergrens hoeft te zakken. "Het is gewoon veel te voorspelbaar bij ons, met Joey (Veerman, red.) die meestal geen andere optie heeft dan mij diep te sturen. Nu Siem er ook staat, proberen we dat te veranderen, zodat hij meer afspeelmogelijkheden krijgt en dus onberekenbaarder wordt."

Veerman weet dat zulke processen tijd nodig hebben, maar daarvoor is de komende drie weken eigenlijk geen ruimte met zes duels op een rij. "De opdracht? Honderd procent gefocust zijn. En ik moet gewoon scoren als ik de kans krijg."

12 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 11 Jan 2021 om 21:53
    • Quote van 11 Jan 2021 om 10:21
      interessant. Zou je dit toe willen lichten? Je vindt het niet aan de verdediging liggen waar dan wel aan?

      Ik zelf vind juist wel dat het aan de verdediging ligt. Te weinig mensen die weten wat ze moeten doen met een bal. Kongolo idem dito, die verstopt zich het liefst zodra onze verdedigers de bal hebben.
      Enige die vrij loopt is Joey en tegenstanders zijn daarop ingesteld. Joey uit het spel halen en Heerenveen kan niet meer opbouwen. Joey heel kort zetten en hij kan alleen nog maar lang spelen zoals Henk aangeeft.
      We moeten meer mensen hebben die ook de bal willen hebben zodat tegenstanders keuzes moeten maken. De tegenstander weet nu precies wat wij doen. Joey zoeken..
    Beetje later maar goed: Het ligt uiteraard ook aan de verdediging maar je moet maar eens opletten wie er aan de bal gelaten wordt en wie opgejaagd wordt. Kongolo: geen probleem, JVeerman: vol erop. Henk V: aanvoer blokken, vleugelspitsen: buitenom blokkeren, rest geen probleem. De Jong is nog onbeschreven blad maar nog niet wedstrijdfit dus (nog) geen probleem. Bij balverlies: met 2x passen voor de goal zijn, verdediging anticipeert niet of kan dat niet en komt altijd in problemen door te weinig terugzakken en beroerde omschakeling middenveld: kat in t bakkie Verdediging zelf: mooi laten ‘opbouwen’, geen enkel probleem. Alleen vHecke blokkeren rest durft toch niet. Zodra JVeerman aangespeeld wordt: vol erop zodat ie evt alleen achteruit kan. Doorzichtig, altijd hetzelfde en eenvoudig te bestrijden (zeker nu we vleugellam zijn qua aanvallers en verdedigers) Enfin, Fortuna gasten legden t achteraf nog lachend uit. Pijnlijk.
  • 11 Jan 2021 om 16:20
    • Quote van 11 Jan 2021 om 11:11
      Hey we zijn het redelijk met elkaar eens. Zo zo :D

      Helemaal met je eens dat ik ook de inschuivende verdedigers mis. Er is gewoon te weinig voetbal in de ploeg. Mensen die echt wat met een bal kunnen. De enige die wat balvast is en weet wat ie er mee moet doen is Joey. De rest zijn meer wat mee voetballers dan dat het jongens zijn die zeggen doe mij die bal maar ik weet wel een oplossing. Zelfs Henk heeft dat niet. Die kan ook niet echt een bal vast houden en de tactische oplossing vinden. Komt ook mede omdat hij in de spits staat natuurlijk en daar andere eigenschappen nodig zijn. Maar als die bv op 10 zou staan zou die ook compleet verzuipen omdat hij zoals ik al zei ook niet die capaciteiten heeft die een Joey wel heeft aan de bal.
    Ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;-) :)

    Henk is inderdaad op dit moment niet onze kapstokspits. Al was dat in het begin van het seizoen wel anders. Ook hij wordt nu iets anders bestreden door de tegenstander. Maar met Siem de Jong op 10 hebben we wel meer creativiteit en zo'n actie die hij maakte voor hij de bal op Nygren gaf die vervolgens een dot van een kans creëerde voor Henk was gewoon genieten. Ik heb de hoop dat met meer wedstrijdritme we enorm gaan genieten van Siem.
  • 11 Jan 2021 om 14:05
    • Quote van 11 Jan 2021 om 11:11
      Hey we zijn het redelijk met elkaar eens. Zo zo :D

      Helemaal met je eens dat ik ook de inschuivende verdedigers mis. Er is gewoon te weinig voetbal in de ploeg. Mensen die echt wat met een bal kunnen. De enige die wat balvast is en weet wat ie er mee moet doen is Joey. De rest zijn meer wat mee voetballers dan dat het jongens zijn die zeggen doe mij die bal maar ik weet wel een oplossing. Zelfs Henk heeft dat niet. Die kan ook niet echt een bal vast houden en de tactische oplossing vinden. Komt ook mede omdat hij in de spits staat natuurlijk en daar andere eigenschappen nodig zijn. Maar als die bv op 10 zou staan zou die ook compleet verzuipen omdat hij zoals ik al zei ook niet die capaciteiten heeft die een Joey wel heeft aan de bal.
    Drecevic is wel een verdediger die kan indribelen.Dan vHecke als rechtsback proberen ,Kaïib als linksback.Dan Halillovic voor Kongolo en ve Heide voor Nygren.Opstelling:Mulder/vHecke,drecevic,bochnievic,Kaïib/Halillovic,veerman,dejong/vbergen,veerman,geheide.Dit is het sterkste elftal dat je kan opstellen!
  • 11 Jan 2021 om 11:11
    • Quote van 11 Jan 2021 om 11:04
      Wat echt zorgelijk is dat we de echte wil om te winnen missen. Die wil heb ik gister alleen gezien bij van der Heide. Die werkt zich een slag in de rondte. Nee het is niet allemaal even goed maar het leek de tweede helft wel aanstekelijk te werken op de rest. Dus wat mij betreft is de eerste aanpassing van der heide erin voor Nygren.
      Het is zoals vele ook zien allemaal te voorspelbaar. Alle ballen naar Joey en zoek het dan maar lekker uit. Wanneer hij de bal heeft zie je niemand die zich aan gaat bieden de bal wil hebben nee ze wachten allemaal op de magistrale pass van hem. De Jong zorgt voor meer creativiteit maar van Kongolo mag je ook meer verwachten. Vooral in wedstrijden waar we het spel moeten maken is in mijn ogen geen plek voor Kongolo maar dan moet daar een creatieve man komen te staan (hajal, Halilovic). Dus ook daar maar een wissel maken voor aankomende donderdag want dan mogen we weer het spel gaan maken.
      Over de backs is voldoende gezegd daar hebben we echt een probleem. Woudenberg maakt geen stappen maar vooruit maar lijkt weer onzekerder te zijn geworden na toch wel een aardig begin. Lijkt wel alsof dat minder voetballen samen viel met het wegvallen van van der Heide. De nieuwe aanwinst staat hopelijk snel in de basis en voor de RB moet ook echt concurrentie komen. Verwacht alleen dat donderdag nog te vroeg komt voor onze aanwinst.
      Het centrale duo achterin mag wel meer lef tonen. Stonden gister te schutteren achterin en dat kan een keer gebeuren. Maar ook al stond het solide ik mis toch wel het indribbelen van de verdedigers. Hierdoor moeten de middenvelders van de tegenstander ook keuzes maken waardoor er meer vrijheid komt voor onze middenvelders. Verdedigend maak ik mij geen zorgen over de heren maar de creativiteit mist tot nog toe wel terwijl ik denk dat ze het beide wel in zich hebben.
      De volgende opstelling maar doen voor donderdag:MulderFloranus - van Hecke - Pawel - WoudenbergHajal - J. Veerman - de JongVan bergen - H. veerman - van der Heide.
    Hey we zijn het redelijk met elkaar eens. Zo zo :D

    Helemaal met je eens dat ik ook de inschuivende verdedigers mis. Er is gewoon te weinig voetbal in de ploeg. Mensen die echt wat met een bal kunnen. De enige die wat balvast is en weet wat ie er mee moet doen is Joey. De rest zijn meer wat mee voetballers dan dat het jongens zijn die zeggen doe mij die bal maar ik weet wel een oplossing. Zelfs Henk heeft dat niet. Die kan ook niet echt een bal vast houden en de tactische oplossing vinden. Komt ook mede omdat hij in de spits staat natuurlijk en daar andere eigenschappen nodig zijn. Maar als die bv op 10 zou staan zou die ook compleet verzuipen omdat hij zoals ik al zei ook niet die capaciteiten heeft die een Joey wel heeft aan de bal.
  • 11 Jan 2021 om 11:06
    • Quote van 11 Jan 2021 om 10:28
      Miss halilovic ipv kongolo?
    Ik hoop dat Halilovic een beetje goed is aan de bal want dan mag hij wat mij betreft meteen basis staan voor kongolo idd!
  • 11 Jan 2021 om 11:06
    • Quote van 11 Jan 2021 om 10:52
      Het probleem is natuurlijk dat Joey de belangrijkste man in de opbouw is. Op het moment dat hij aan de bal is heeft hij iedereen voor zich, hij wil nog wel eens een risico nemen en bij balverlies staat je hele as open. We missen een echte 6, een slot op de deur. Dat kan alleen werken als je aanvallende backs heb die geregeld mee opkomen, en dan ook echt ingeschakeld worden en niet wat lafjes naar voren hobbelen. Met het trio Kongolo, Veerman en De Jong heb je aan de bal een prima middenveld, maar in de omschakeling en het verdedigende aspect ben je zo ongelofelijk kwetsbaar.
    Aan de bal heb je een prima duo met Veerman en de Jong. Kongolo wordt overgeslagen in de opbouw maar misschien is dat ook maar beter voor hem dan valt het ook niet op dat hij zo'n beperkte voetballer is. Man kan nog niet eens een bal aannemen springt continu van de voet. Dan snap ik ook wel dat verdedigers hem niet aanspelen met een man op 3meter afstand. Die zijn ook bang dat hij hem niet goed aanneemt en er een tegenkans ontstaat.

    En bij balverlies zou je dan verwachten dat Kongolo voor 2 man bij wijze van spreke verdedigt maar die dekt een beetje zijn zone af en thats it.
    Maar wellicht zou het handig zijn dat de Staf gewoon de opdracht aan kongolo geeft dat hij moet stofzuigen daar. Dus elke bal die Joey verliest moet hij zorgen dat de counter eruit gehaald wordt.
    Kongolo heeft niks bij het doelgebied van de tegenstander te zoeken, die moet gewoon de slot op de deur zijn op het middenveld.
    Dan ben je ook wat minder kwetsbaar in de omschakeling zoals jij ook al zegt.
    Het is nu vaak dat Joey opbouwt en vervolgens in schuift en zodra we op ruim op helft tegenstander zijn komt Kongolo opeens ook mee doen. En als ie dan terug moet lopen ivm de omschakeling dan gaat dat op een tempo die ik ook kan.. Triest!
    Vind Kongolo echt onze zwakste schakel nog wel erger dan onze backs.
  • 11 Jan 2021 om 11:04
    Wat echt zorgelijk is dat we de echte wil om te winnen missen. Die wil heb ik gister alleen gezien bij van der Heide. Die werkt zich een slag in de rondte. Nee het is niet allemaal even goed maar het leek de tweede helft wel aanstekelijk te werken op de rest. Dus wat mij betreft is de eerste aanpassing van der heide erin voor Nygren.
    Het is zoals vele ook zien allemaal te voorspelbaar. Alle ballen naar Joey en zoek het dan maar lekker uit. Wanneer hij de bal heeft zie je niemand die zich aan gaat bieden de bal wil hebben nee ze wachten allemaal op de magistrale pass van hem. De Jong zorgt voor meer creativiteit maar van Kongolo mag je ook meer verwachten. Vooral in wedstrijden waar we het spel moeten maken is in mijn ogen geen plek voor Kongolo maar dan moet daar een creatieve man komen te staan (hajal, Halilovic). Dus ook daar maar een wissel maken voor aankomende donderdag want dan mogen we weer het spel gaan maken.
    Over de backs is voldoende gezegd daar hebben we echt een probleem. Woudenberg maakt geen stappen maar vooruit maar lijkt weer onzekerder te zijn geworden na toch wel een aardig begin. Lijkt wel alsof dat minder voetballen samen viel met het wegvallen van van der Heide. De nieuwe aanwinst staat hopelijk snel in de basis en voor de RB moet ook echt concurrentie komen. Verwacht alleen dat donderdag nog te vroeg komt voor onze aanwinst.
    Het centrale duo achterin mag wel meer lef tonen. Stonden gister te schutteren achterin en dat kan een keer gebeuren. Maar ook al stond het solide ik mis toch wel het indribbelen van de verdedigers. Hierdoor moeten de middenvelders van de tegenstander ook keuzes maken waardoor er meer vrijheid komt voor onze middenvelders. Verdedigend maak ik mij geen zorgen over de heren maar de creativiteit mist tot nog toe wel terwijl ik denk dat ze het beide wel in zich hebben.
    De volgende opstelling maar doen voor donderdag:MulderFloranus - van Hecke - Pawel - WoudenbergHajal - J. Veerman - de JongVan bergen - H. veerman - van der Heide.
  • 11 Jan 2021 om 10:52
    Het probleem is natuurlijk dat Joey de belangrijkste man in de opbouw is. Op het moment dat hij aan de bal is heeft hij iedereen voor zich, hij wil nog wel eens een risico nemen en bij balverlies staat je hele as open. We missen een echte 6, een slot op de deur. Dat kan alleen werken als je aanvallende backs heb die geregeld mee opkomen, en dan ook echt ingeschakeld worden en niet wat lafjes naar voren hobbelen. Met het trio Kongolo, Veerman en De Jong heb je aan de bal een prima middenveld, maar in de omschakeling en het verdedigende aspect ben je zo ongelofelijk kwetsbaar.
  • 11 Jan 2021 om 10:51
    Bij Heerenveen ontbreekt een winnaarsmentaliteit. Voor een winnaar is opgeven geen optie. Passie, zelfdiscipline, verantwoordelijkheid. Dit ontbreekt bij veel spelers van Heerenveen. Heerenveen komt op achterstand, en het complete team geeft het op. Veel spelers kunnen niet omgaan met tegenslagen. Bij een achterstand ontstaat er irritatie, foute instelling/houding. Niemand wilt meer een stapje extra doen, of mee helpen verdedigen. Dan zit er een futloos persoon (Spijkerman) in de dug-out, die ook geen enkele moeite doet om het team te motiveren. Een bevlogen coach zorgt al voor dat je team 15 tot 20 procent beter gaat spelen. Ik denk als je met deze groep een stappenplan maakt, met een juiste mental coach Heerenveen nog heel stappen kan maken.
  • 11 Jan 2021 om 10:28
    • Quote van 11 Jan 2021 om 10:21
      interessant. Zou je dit toe willen lichten? Je vindt het niet aan de verdediging liggen waar dan wel aan?

      Ik zelf vind juist wel dat het aan de verdediging ligt. Te weinig mensen die weten wat ze moeten doen met een bal. Kongolo idem dito, die verstopt zich het liefst zodra onze verdedigers de bal hebben.
      Enige die vrij loopt is Joey en tegenstanders zijn daarop ingesteld. Joey uit het spel halen en Heerenveen kan niet meer opbouwen. Joey heel kort zetten en hij kan alleen nog maar lang spelen zoals Henk aangeeft.
      We moeten meer mensen hebben die ook de bal willen hebben zodat tegenstanders keuzes moeten maken. De tegenstander weet nu precies wat wij doen. Joey zoeken..
    Miss halilovic ipv kongolo?
  • 11 Jan 2021 om 10:21
    • Quote van 11 Jan 2021 om 10:04
      Jammer, verkeerde analyse. Afgezien van de zwakheden van spelers die vaak genoeg toegelicht zijn is het vooral ook een verkeerde tactiek en slecht inspelen op tegenstander. De persoonlijke fouten hebben een dieperliggende oorzaak en die ligt niet altijd bij de verdediging (hoewel zij het absoluut niet kunnen compenseren) Wellicht wil Henk t niet benoemen id pers. Nu maar hopen dat JJ/Spijkerman een goede video hebben gemaakt en eea vandaag op scherp zetten. Helaas zijn ze zelf verantwoordelijk voor de simpele keuzes die spelers continue maken en daarmee ploeggenoten vaak in problemen brengen
    interessant. Zou je dit toe willen lichten? Je vindt het niet aan de verdediging liggen waar dan wel aan?

    Ik zelf vind juist wel dat het aan de verdediging ligt. Te weinig mensen die weten wat ze moeten doen met een bal. Kongolo idem dito, die verstopt zich het liefst zodra onze verdedigers de bal hebben.
    Enige die vrij loopt is Joey en tegenstanders zijn daarop ingesteld. Joey uit het spel halen en Heerenveen kan niet meer opbouwen. Joey heel kort zetten en hij kan alleen nog maar lang spelen zoals Henk aangeeft.
    We moeten meer mensen hebben die ook de bal willen hebben zodat tegenstanders keuzes moeten maken. De tegenstander weet nu precies wat wij doen. Joey zoeken..
  • 11 Jan 2021 om 10:04
    Jammer, verkeerde analyse. Afgezien van de zwakheden van spelers die vaak genoeg toegelicht zijn is het vooral ook een verkeerde tactiek en slecht inspelen op tegenstander. De persoonlijke fouten hebben een dieperliggende oorzaak en die ligt niet altijd bij de verdediging (hoewel zij het absoluut niet kunnen compenseren) Wellicht wil Henk t niet benoemen id pers. Nu maar hopen dat JJ/Spijkerman een goede video hebben gemaakt en eea vandaag op scherp zetten. Helaas zijn ze zelf verantwoordelijk voor de simpele keuzes die spelers continue maken en daarmee ploeggenoten vaak in problemen brengen
Saturday 24 April 2021
16:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›