''Je moet jezelf ook de tijd geven en het in perspectief zien''

8
''Je moet jezelf ook de tijd geven en het in perspectief zien''

Als het aan Arjen van der Heide ligt, hoeft SC Heerenveen bij een vertrek van Chidera Ejuke niet op zoek naar een opvolger. De 18-jarige aanvaller maakte vorig seizoen zijn debuut en hoopt komend seizoen definitief door te breken in het Abe Lenstra Stadion.

Zijn voormalige jeugdtrainer Wilco Hellinga denkt echter dat Van der Heide geduld moet hebben. "Je moet er niet teveel druk op leggen. Plezier in voetballen is vereist om elke keer weer die training top te zijn en soms ook weer die teleurstelling te verwerken", vertelt Hellinga bij Radio Camataru. "Die jongens rekenen er soms ook wel op dat ze meer minuten moeten gaan maken."

Het verschil met spelen voor een goed gevuld Abe Lenstra Stadion en een paar honderd man op sportpark Skoatterwâld is lastig voor sommige jongens, weet Hellinga. "Je moet ergens laten zien dat je erbij hoort, maar dat is soms een hard gelag. Voor sommige jongens is dat mentaal wel zwaar. Maar als een team lekker draait en Arjan doet mee, dan ga je zelf automatisch ook mee op die wolk."

"Dan maak je soms ineens heel veel stappen. Maar als je dan een keer gebleseerd raakt, dan val je ook net weer even terug", aldus Hellinga, die vindt dat Van der Heide zijn ambities niet moet overhaasten. "Je moet jezelf ook de tijd geven en niet zeggen dat je er nu moet staan. Je moet niet vergeten dat hij Ejuke voor zijn neus heeft en die kan ook wel een balletje raken. Je moet het ook in perspectief zien."

8 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 10 Aug 2020 om 09:32
    • Quote van 9 Aug 2020 om 21:19
      Ejuke en prima goal hoor die maakte van bergen ook zo in de thuis wedstrijd tegen vitesse. Maar verder was het voor ejuke toch bijna allemaal balverlies. Spel ophouden door eerst 2x over de bal te stappen en actie te ver door drijven in de 16 waar medespelers vrij stonden. Maar is ook allemaal het begin nog. Als het maar lukt vanaf de 1e competitie wedstrijd
    Klopt allemaal en ik erger me ook wel aan het te ver doordrijven van zijn acties maar zijn goaltjes zijn vaak veel waard omdat we verder 0,0 scorend vermogen hebben.
  • 9 Aug 2020 om 21:19
    • Quote van 9 Aug 2020 om 20:35
      Wie scoorde ook alweer?
    Ejuke en prima goal hoor die maakte van bergen ook zo in de thuis wedstrijd tegen vitesse. Maar verder was het voor ejuke toch bijna allemaal balverlies. Spel ophouden door eerst 2x over de bal te stappen en actie te ver door drijven in de 16 waar medespelers vrij stonden. Maar is ook allemaal het begin nog. Als het maar lukt vanaf de 1e competitie wedstrijd
  • 9 Aug 2020 om 20:35
    • Quote van 9 Aug 2020 om 13:45
      Het is wel apart hoe sommigen op dit moment van bergen zien. Omdat hij niet bij wil tekenen waarschijnlijk.maar wie de wedstrijd heeft gezien zag dat van bergen gewoon 4 a 5x met een actie en voorzet een kans creerd voor ons. 1x komt smit een teen lengte te kort. 1x zit er net een verdediger tussen als smit wil schieten vanaf 11 meter en 1x mist smit na een voorzet bij de 1e paal waar hij de keeper raakt. Als je als buitenspeler zoveel kansen voor je team creerd is dat gewoon prima. Dan vergeet ik nog in de 1e helft waar hij diep gaat en de bal breed op espejord legt waar net een verdediger met een sliding tussen komt. Ejuke zie ik geen bal afgeven of voorzetten die blijft maar kappen en draaien. Van bergen is meer een echte teamspeler ..maar goed jammer als van bergen verkocht wordt wat mijn betreft.
    Wie scoorde ook alweer?
  • 9 Aug 2020 om 15:51
    • Quote van 9 Aug 2020 om 13:45
      Het is wel apart hoe sommigen op dit moment van bergen zien. Omdat hij niet bij wil tekenen waarschijnlijk.maar wie de wedstrijd heeft gezien zag dat van bergen gewoon 4 a 5x met een actie en voorzet een kans creerd voor ons. 1x komt smit een teen lengte te kort. 1x zit er net een verdediger tussen als smit wil schieten vanaf 11 meter en 1x mist smit na een voorzet bij de 1e paal waar hij de keeper raakt. Als je als buitenspeler zoveel kansen voor je team creerd is dat gewoon prima. Dan vergeet ik nog in de 1e helft waar hij diep gaat en de bal breed op espejord legt waar net een verdediger met een sliding tussen komt. Ejuke zie ik geen bal afgeven of voorzetten die blijft maar kappen en draaien. Van bergen is meer een echte teamspeler ..maar goed jammer als van bergen verkocht wordt wat mijn betreft.
    Doet ook verdedigend veel meer dan ejuke
  • 9 Aug 2020 om 14:26
    Met jonkies om hem heen speelde hij onbevangener. Dat is zijn grootste leerpunt. Niet twijfelen maar doen. Op snelheid verdediger op zoeken erop vertrouwend dat het lukt. Niet te bang zijn dat het mislukt.
  • 9 Aug 2020 om 13:45
    • Quote van 9 Aug 2020 om 12:26
      Hij viel goed in tegen Vitesse. Ik weet dat het een linksbuiten is maar hij mag van mij wel de concurrentie aangaan met Van Bergen. Ik denk dat ze op dit moment gelijkwaardig zijn.
    Het is wel apart hoe sommigen op dit moment van bergen zien. Omdat hij niet bij wil tekenen waarschijnlijk.maar wie de wedstrijd heeft gezien zag dat van bergen gewoon 4 a 5x met een actie en voorzet een kans creerd voor ons. 1x komt smit een teen lengte te kort. 1x zit er net een verdediger tussen als smit wil schieten vanaf 11 meter en 1x mist smit na een voorzet bij de 1e paal waar hij de keeper raakt. Als je als buitenspeler zoveel kansen voor je team creerd is dat gewoon prima. Dan vergeet ik nog in de 1e helft waar hij diep gaat en de bal breed op espejord legt waar net een verdediger met een sliding tussen komt. Ejuke zie ik geen bal afgeven of voorzetten die blijft maar kappen en draaien. Van bergen is meer een echte teamspeler ..maar goed jammer als van bergen verkocht wordt wat mijn betreft.
  • 9 Aug 2020 om 12:26
    Hij viel goed in tegen Vitesse. Ik weet dat het een linksbuiten is maar hij mag van mij wel de concurrentie aangaan met Van Bergen. Ik denk dat ze op dit moment gelijkwaardig zijn.
  • 9 Aug 2020 om 08:59
    @Mackan

    https://mobile.twitter.com/O21_Divisie


    Via deze link is het programma. Heerenveen start op 29 augustus om 14.45 thuis tegen FC Twente.