''Het was voor ons heel lastig om daar een vinger op te leggen''

( 12 reacties)
''Het was voor ons heel lastig om daar een vinger op te leggen''

Twintig jaar geleden stond SC Heerenveen aan de vooravond van haar beste seizoen ooit. Met slechts 36 tegentreffers wisten de Friezen uiteindelijk de tweede plek te bemachtigen achter PSV. Juist het hoge aantal tegengoals (73) nekte de club het afgelopen seizoen.

Hoofdtrainer Johnny Jansen beseft dondersgoed dat het aantal tegengoals drastisch omlaag moet komend seizoen. "We hadden er wedstrijden bij waarvan je denkt: 'We hebben het onder controle en zó in één keer is het weg. Wat dat precies is? Het was voor ons heel lastig om daar een vinger op te leggen", blikt Jansen bij FOX Sports terug op het afgelopen seizoen.

De 43-jarige Noordwoldiger zoekt de oplossing voor het probleem niet alleen in de achterhoede. "Het is een cliché maar dat (verdedigen, red.) doe je met z'n allen. Daar doet de voorhoede ook aan mee en uiteindelijk moet je dat met elkaar zo goed mogelijk voor elkaar krijgen. In het begin van het seizoen hadden we een heel jong en enthousiast elftal."

"Voorin hadden we Sam Lammers en Michel Vlap en uiteindelijk komt Mitchell van Bergen daar ook nog bij. Die jongens willen graag naar voren. Daardoor gebeurde het soms dat de afstanden op het veld te groot waren. De middenvelders konden dat soms net niet belopen, waardoor de ruimtes te groot werden. Die afstemming kon zeker beter", besluit Jansen.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 12 Jun 2019 om 23:02
    Netjes gezegd van JJ. Alleen liet Sam zich regelmatig terugvallen naar het middenveld om de bal op te halen. Het probleem van het niet te belopen middenveld lag hem gewoon aan de steeds weer verkeerd opgestelde middenvelders. Daar hadden dan betere lopers moeten staan. Daar is gewoon te lang vastgehouden aan de verkeerde spelers.
  • 12 Jun 2019 om 20:13
    • Quote van 12 Jun 2019 om 18:17
      Ja die bedoel ik inderdaad, heb jij hem ooit zien spelen?
    Nee, nog nooit in actie gezien
  • 12 Jun 2019 om 19:24
    • Quote van 12 Jun 2019 om 17:42
      Die nigeriaanse jongen die nu op het WK -20 speelt sluit bij het eerste elftal aan. Is een type kante heb ik gehoord, ben zijn naam even kwijt. Heeft iemand deze jongen zien spelen?
    Interessant, ben ook wel benieuwd of iemand meer weet over hoe hij speelt!
    En hoe doet hij het op het wk - 20 trouwens?
  • 12 Jun 2019 om 18:17
    • Quote van 12 Jun 2019 om 18:02
      Hamdi Akujobi bedoel je denk ik. Heeft trouwens ook een Nederlands paspoort voordat iedereen losgaat dat hij weer te duur is.
    Ja die bedoel ik inderdaad, heb jij hem ooit zien spelen?
  • 12 Jun 2019 om 18:02
    Hamdi Akujobi bedoel je denk ik. Heeft trouwens ook een Nederlands paspoort voordat iedereen losgaat dat hij weer te duur is.
  • 12 Jun 2019 om 18:02
    • Quote van 12 Jun 2019 om 17:42
      Die nigeriaanse jongen die nu op het WK -20 speelt sluit bij het eerste elftal aan. Is een type kante heb ik gehoord, ben zijn naam even kwijt. Heeft iemand deze jongen zien spelen?
    Kwam hij niet afgelopen winter op stage en speelde hij op het trainingskamp ook redelijk veel?
  • 12 Jun 2019 om 17:42
    • Quote van 12 Jun 2019 om 17:10
      Daar lijkt het inderdaad wel op, maar ik verschil daarin misschien van mening met Jansen. Ik weet wel dat Rienstra een jaar geleden ook de positie van Thorsby/Kobayashi is beloofd, want hij wilde niet meer als controlerende middenvelder gaan spelen. Ik denk dat hij daar zijn waarde nog wel kan hebben - ook omdat ik niet zo een haalbare speler weet die de rol van Schaars op zich kan nemen. Maar uiteraard heb je als trainer/td ook met de wensen/meningen van spelers te maken.
    Die nigeriaanse jongen die nu op het WK -20 speelt sluit bij het eerste elftal aan. Is een type kante heb ik gehoord, ben zijn naam even kwijt. Heeft iemand deze jongen zien spelen?
  • 12 Jun 2019 om 17:10
    • Quote van 12 Jun 2019 om 16:46
      Op 5 juni zag ik deze quote op FO

      "Duidelijk is op welke posities we versterkingen nodig hebben. we willen in ieder geval een spits en een controlerende middenvelder”, begint Jansen in de Leeuwarder Courant.

      Daarom dat ik er vanuit ga dat ze iemand gaan kopen.
    Daar lijkt het inderdaad wel op, maar ik verschil daarin misschien van mening met Jansen. Ik weet wel dat Rienstra een jaar geleden ook de positie van Thorsby/Kobayashi is beloofd, want hij wilde niet meer als controlerende middenvelder gaan spelen. Ik denk dat hij daar zijn waarde nog wel kan hebben - ook omdat ik niet zo een haalbare speler weet die de rol van Schaars op zich kan nemen. Maar uiteraard heb je als trainer/td ook met de wensen/meningen van spelers te maken.
  • 12 Jun 2019 om 16:46
    • Quote van 12 Jun 2019 om 15:45
      Ben Rienstra is misschien niet het type dat we zoeken, maar hij kan misschien nog wel het beste op deze positie spelen. Dan kan Vlap op 10 en Bruijn op 8 en heb je Kongolo er ook nog bij. Nogmaals, niet helemaal ideaal maar we zijn geen Manchester City die alles kan kopen.
    Op 5 juni zag ik deze quote op FO

    "Duidelijk is op welke posities we versterkingen nodig hebben. we willen in ieder geval een spits en een controlerende middenvelder”, begint Jansen in de Leeuwarder Courant.

    Daarom dat ik er vanuit ga dat ze iemand gaan kopen.
  • 12 Jun 2019 om 15:45
    • Quote van 12 Jun 2019 om 15:08
      Door een nog aan te kopen verdedigende middenvelder voor de verdediging te zetten.
    Ben Rienstra is misschien niet het type dat we zoeken, maar hij kan misschien nog wel het beste op deze positie spelen. Dan kan Vlap op 10 en Bruijn op 8 en heb je Kongolo er ook nog bij. Nogmaals, niet helemaal ideaal maar we zijn geen Manchester City die alles kan kopen.
  • 12 Jun 2019 om 15:08
    • Quote van 12 Jun 2019 om 14:57
      Het klinkt flauw. Maar had dan wat bedacht voor dit probleem JJ. Hoe ga je het komend seizoen dan wel aanpakken?
    Door een nog aan te kopen verdedigende middenvelder voor de verdediging te zetten.
  • 12 Jun 2019 om 14:57
    Het klinkt flauw. Maar had dan wat bedacht voor dit probleem JJ. Hoe ga je het komend seizoen dan wel aanpakken?
zondag 4 augustus 2019
12:15
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›