Olde Riekerink stapt af van vroeg drukzetten: ''Dat kan niet met dit materiaal''

16
Olde Riekerink stapt af van vroeg drukzetten: ''Dat kan niet met dit materiaal''

Jan Olde Riekerink kwam afgelopen zomer naar Heerenveen en de trainer vertelde meteen dat hij met de ploeg attractief voetbal wilde spelen. Een belangrijk onderdeel daarvan was vroeg drukzetten, maar daar lijkt hij nu al van afgestapt te zijn. 

Volgens Reon Boeringa van Voetbal International heeft de club daar ook niet het goede materiaal voor. ''Dat kan toch niet met dit materiaal. Met Bulthuis en Høegh kun je helemaal niet op de middenlijn gaan verdedigen. Ik denk dat hij dat zelf ook wel heeft ingezien'', vertelt hij bij Omrop Fryslân.

De ploeg van de oefenmeester zette tegen VVV Venlo al wat minder druk en dat was volgens de journalist de beste wedstrijd van dit seizoen. ''Tegen VVV vond ik het eerste uur echt goed voetbal en hij zei zelf ook: 'Dat is het beste voetbal tot nu toe onder mij bij Heerenveen'. Ik denk dat hij inmiddels ook wel reëel genoeg is om in te zien dat het niet verstandig is om met deze ploeg gewoon negentig minuten druk te gaan zetten, dat kan gewoon niet.''

Leeuwarder Courant-journalist Sander de Vries snapt wel dat Olde Riekerink minder druk wil zetten. ''Ik vind het wel verstandig wat hij nu doet en dat zag je gisteren ook in het oefenduel met PEC Zwolle. Als je zag hoe Heerenveen nu meer inzakte, dat is echt een wereld van verschil. Ze lieten PEC echt opbouwen en tegen Feyenoord kon dat echt niet, als je zag hoe makkelijk die onder die druk uitkwamen.''

16 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 11 Sep 2018 om 10:22
    • Quote van 10 Sep 2018 om 21:35
      Die Eisinga eist gewoon play-offs halen! Maar wel met zijn scheve mond roepen dat we aanvallend moeten gaan voetballen om de mensen terug het stadion in te krijgen. Maar dat lukt ons qua materiaal nooit. Frank de Boer lukte het wel om op die manier met middelmaat 4 x kampioen te worden. Gewoon resultaat halen om winsten te boeken uit CL gelden. Oppotten. Zie nu het resultaat. Ik denk dat Eisinga dat ook wil. Wel zonder CL natuurlijk, maar ooit in de komende jaren de play-offs weer winnen en Europees voetbal weten te behalen. Enigste nadeel is dat de ArenA leegliep door het oersaaie en controlerende voetbal. En daar ben ik nu ook bang voor bij Heerenveen. Straks verbied hij het Fries volkslied ook nog omdat het dweilorkest te veel kost...
    Drugs zijn slecht voor je...
  • 11 Sep 2018 om 09:35
    Ik vrees dat gemiddeld genomen de voetbalintelligentie van profvoetballers op ons niveau niet bijster groot is. Snappen hoe het geheel in elkaar past, wat de actie van de ander betekent voor wat je zelf moet doen, welke actie op welk moment logisch is. En dan ook nog eens zo dat het niet het gejeel in de wielen rijdt. Het gros van de jongens zijn maar heel simpele geesten.
  • 11 Sep 2018 om 04:41
    • Quote van 10 Sep 2018 om 21:35
      Die Eisinga eist gewoon play-offs halen! Maar wel met zijn scheve mond roepen dat we aanvallend moeten gaan voetballen om de mensen terug het stadion in te krijgen. Maar dat lukt ons qua materiaal nooit. Frank de Boer lukte het wel om op die manier met middelmaat 4 x kampioen te worden. Gewoon resultaat halen om winsten te boeken uit CL gelden. Oppotten. Zie nu het resultaat. Ik denk dat Eisinga dat ook wil. Wel zonder CL natuurlijk, maar ooit in de komende jaren de play-offs weer winnen en Europees voetbal weten te behalen. Enigste nadeel is dat de ArenA leegliep door het oersaaie en controlerende voetbal. En daar ben ik nu ook bang voor bij Heerenveen. Straks verbied hij het Fries volkslied ook nog omdat het dweilorkest te veel kost...
    Dom praat.
  • 10 Sep 2018 om 21:35
    Die Eisinga eist gewoon play-offs halen! Maar wel met zijn scheve mond roepen dat we aanvallend moeten gaan voetballen om de mensen terug het stadion in te krijgen. Maar dat lukt ons qua materiaal nooit. Frank de Boer lukte het wel om op die manier met middelmaat 4 x kampioen te worden. Gewoon resultaat halen om winsten te boeken uit CL gelden. Oppotten. Zie nu het resultaat. Ik denk dat Eisinga dat ook wil. Wel zonder CL natuurlijk, maar ooit in de komende jaren de play-offs weer winnen en Europees voetbal weten te behalen. Enigste nadeel is dat de ArenA leegliep door het oersaaie en controlerende voetbal. En daar ben ik nu ook bang voor bij Heerenveen. Straks verbied hij het Fries volkslied ook nog omdat het dweilorkest te veel kost...
  • 10 Sep 2018 om 18:56
    Ik heb ook redelijk meegekregen wat JOR allemaal heeft gezegd de afgelopen tijd en volgens mij is hij helemaal nog niet afgestapt van het vroeg drukzetten, maar merkt hij dat het op dit moment nog niet lukt, dus even een stapje terug moet doen. Ik heb het idee dat hij gewoon iets meer tijd gaat nemen maar uiteindelijk nog steeds hetzelfde resultaat wil halen. Voetballen met hoge druk zonder dat het ten koste gaat van het resultaat. Eerst verzorgd leren voetballen met elkaar. Daarna hoger druk gaan zetten.
  • 10 Sep 2018 om 18:04
    • Quote van 10 Sep 2018 om 15:39
      Tijdens een van de laatste trainingen voorafgaand aan de competitie legde JOR uitgebreid uit hoe hij wilde dat er gespeeld werd. Hoe druk te zetten, op welke momenten en door wie. En hoe weer terug te keren in de gewenste positie bij balverlies. 'Snappen jullie dit? Het is niet moeilijk volgens mij. Maar als er tijdens wedstrijden niet zo gespeeld wordt dan zijn er 2 mogelijkheden. Dan snap je niet wat er net uitgelegd is, of je weigert simpelweg de taken zoals net uitgelegd uit te voeren, dat kan ook. Maar dan loop je kans dat er anderen die het wél snappen of zo willen spelen je plekje in de basis over nemen'. Dat waren de letterlijke woorden van JOR.
      Het hoog druk zou dus nu best eens op een lager pitje gezet kunnen worden. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn dan zou het betekenen dat de spelers het allemaal niet snappen, of dat JOR gewoon de basisspelers die het niet snappen of het niet willen gewoon laat staan. Ik ben bijzonder benieuwd waar dit heen gaat. Het eerste half jaar onder Streppel lukte het hoog druk zetten over het algemeen ook goed. En volgens mij hebben we momenteel absoluut niet een mindere selectie dan op dat moment. Maar misschien dus ook wel.
    Mooi dat jij dit nu ook aanhaalt als mogelijk probleem. dat zei ik een poosje terug ook al, dat de spelers en de trainer elkaar soms niet goed begrijpen. Misschien dat het bij de eerstvolgende wedstrijd beter gaat.
  • 10 Sep 2018 om 17:28
    • Quote van 10 Sep 2018 om 10:33
      Weer zo'n belachelijke Feanonline-kop, waardoor het lijkt alsof JOR dit zo gezegd heeft. Wat dus helemaal niet waar is.
    Het gaat inderdaad echt de verkeerde kant op met deze site. Maar goed, het is dan ook een volledig commercieel initiatief dat vanuit de bron niks met sc Heerenveen te maken heeft. Domweg geld verdienen aan ons is het doel, niks meer en niks minder.
    Ik voorzie dat ik de komende periode steeds minder deze site zal bezoeken.
  • 10 Sep 2018 om 17:26
    Op zich snap ik wel dat je met Hoegh en Bulthuis achterin niet vol naar voren druk kan zetten, dat is inderdaad zelfmoord. Maar het is wel jammer als blijkt dat ook dit jaar weer uitdraait op een potje afwachten op het veld met gemiddeld nog geen 40 procent balbezit.
    Natuurlijk draait het om wat je met de bal doet en dat was tegen VVV bij vlagen al beter dan daarvoor. Kijk dan dus ook wel uit naar de komende serie tegen de mindere goden van de Eredivisie. Ben heel benieuwd of we dan wél wat initiatief gaan tonen of dan ook niet. Helemaal in de thuispotten mag je toch verwachten dat we het spel willen maken.
  • 10 Sep 2018 om 15:39
    Tijdens een van de laatste trainingen voorafgaand aan de competitie legde JOR uitgebreid uit hoe hij wilde dat er gespeeld werd. Hoe druk te zetten, op welke momenten en door wie. En hoe weer terug te keren in de gewenste positie bij balverlies. 'Snappen jullie dit? Het is niet moeilijk volgens mij. Maar als er tijdens wedstrijden niet zo gespeeld wordt dan zijn er 2 mogelijkheden. Dan snap je niet wat er net uitgelegd is, of je weigert simpelweg de taken zoals net uitgelegd uit te voeren, dat kan ook. Maar dan loop je kans dat er anderen die het wél snappen of zo willen spelen je plekje in de basis over nemen'. Dat waren de letterlijke woorden van JOR.
    Het hoog druk zou dus nu best eens op een lager pitje gezet kunnen worden. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn dan zou het betekenen dat de spelers het allemaal niet snappen, of dat JOR gewoon de basisspelers die het niet snappen of het niet willen gewoon laat staan. Ik ben bijzonder benieuwd waar dit heen gaat. Het eerste half jaar onder Streppel lukte het hoog druk zetten over het algemeen ook goed. En volgens mij hebben we momenteel absoluut niet een mindere selectie dan op dat moment. Maar misschien dus ook wel.
  • 10 Sep 2018 om 12:51
    • Quote van 10 Sep 2018 om 10:00
      Was het niet onder Jans dat we juist door compact te spelen en vanuit de omschakeling te voetballen i.p.v.met druk te spelen voor het laatst 5e werden en we voor het laatst Europees voetbal bereikten. Persoonlijk denk ik ook niet dat we met Bulthuis/ Hoegh of Hoegh/Pirie hoog kunnen spelen. Alle drie zijn niet snel genoeg om met veel ruimte in de rug te spelen.
    Toen hadden we wel een gouden trio voorin he met Dost, Assaidi en Narsingh. Maar inderdaad, mooi voetbal toen.
  • 10 Sep 2018 om 10:50
    Drkusic : jong,snel , goed met de bal
  • 10 Sep 2018 om 10:39
    Je kunt nog steeds wel hoog spelen met Hoegh en Bulthuis.. maar dan moet je zorgen dat de backs samen naar voren gaan en je een speler voor de 2 CV’s hebt die terug kan schuiven.. je zag de afgelopen wedstrijd ook als Pierie voorin was dat het gevaarlijk wordt.. ik zou nog Naes wel eens voor de verdediging willen zien, maar ben bang dat dat er niet in zit..
  • 10 Sep 2018 om 10:33
    Weer zo'n belachelijke Feanonline-kop, waardoor het lijkt alsof JOR dit zo gezegd heeft. Wat dus helemaal niet waar is.
  • 10 Sep 2018 om 10:00
    • Quote van 10 Sep 2018 om 09:44
      Wat is dit nou? Zo zijn we niet groot geworden! Is dit dan het begin van het einde??
    Was het niet onder Jans dat we juist door compact te spelen en vanuit de omschakeling te voetballen i.p.v.met druk te spelen voor het laatst 5e werden en we voor het laatst Europees voetbal bereikten. Persoonlijk denk ik ook niet dat we met Bulthuis/ Hoegh of Hoegh/Pirie hoog kunnen spelen. Alle drie zijn niet snel genoeg om met veel ruimte in de rug te spelen.
  • 10 Sep 2018 om 09:50
    En weer wordt hier de indruk gewekt in de kop en de bijgevoegde foto dat het gaat om een opmerking van de verantwoordelijke persoon ipv van de commentator. Komt vaker voor hier op dit forum en ik vind dat een vorm van baggerjournalastiek. Privé en Story passen dat soort trucks ook toe. Ik stel voor daar mee op te houden..
  • 10 Sep 2018 om 09:44
    Wat is dit nou? Zo zijn we niet groot geworden! Is dit dan het begin van het einde??
zaterdag 14 maart 2020
18:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›