Kritiek op Roozemond: ''Corona kan niet als excuus worden gebruikt''

25
Kritiek op Roozemond: ''Corona kan niet als excuus worden gebruikt''

Ruim een jaar na de aanstelling van Cees Roozemond als algemeen directeur heeft SC Heerenveen haar financiën nog altijd niet op orde. Eerder deze maand maakte de club bekend dat het nog altijd met een miljoenentekort te kampen heeft.

Sportverslaggever Roelof de Vries vindt het erg teleurstellend dat er op dat vlak nog weinig progressie is geboekt. "Het operationeel tekort is nog altijd niet naar beneden en dat is wel een schande hoor", begint De Vries in de Sportcast van Omrop Fryslân. "Ze gaan nu saneren, ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren."

"Volgend jaar worden in december de nieuwe cijfers weer bekendgemaakt en dat is wel een ijkpunt. Dat is wel een moment waarop Heerenveen écht moet laten zien...", vervolgt De Vries, die vindt dat Roozemond dan best op die cijfers mag worden afgerekend. "Absoluut! En nu ook al, vind ik. Corona kan nu ook al niet als excuus worden gebruikt."

"Natuurlijk zul je minder inkomsten hebben, dat snap ik wel, maar je kunt echt wel terugrekenen en nadenken over wat er anders was binnengekomen. Dus dat vind ik wat te makkelijk", besluit De Vries kritisch.

25 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 29 Dec 2020 om 17:47
    • Quote van 29 Dec 2020 om 13:56
      Ik wil niet zeggen dat roozemond het goed doet. Maar in goede tijden waren we ook afhankelijk van tranfers. In tijden van kuiper en hoekstra is er ook veel geld verdampt.
    De periode waar mijns inziens alle ellende is begonnen...
  • 29 Dec 2020 om 15:37
    • Quote van 29 Dec 2020 om 11:36
      Ben ik niet met je eens. Laten we ook niet vergeten met welke argumenten Cees R. zijn voorganger eruit heeft gewipt. Dan mag je verwachten dat hij ook gelijk resultaten boekt. We zijn nu bijna 2 jaar verder en amper iets opgeschoten. En dan heeft hij ze nog achter de ellebogen ook.
    Onder Eisenga gingen we van 2 miljoen tekort naar bijna 6! Dat zijn andere cijfers dan nu, waar men het oplopende tekort heeft weten te stabiliseren en lichtjes te verkleinen. We zijn dus wel zeker verder dan toen. En deze cijfers zijn pas van 1 jaar Roozemond, en de volgende jaarcijfers zijn cijfers in een uitzonderlijke crisis. Veel en veel te makkelijke reactie naar mijn idee.
  • 29 Dec 2020 om 15:33
    "Natuurlijk zul je minder inkomsten hebben, dat snap ik wel, maar je kunt echt wel terugrekenen en nadenken over wat er anders was binnengekomen. Dus dat vind ik wat te makkelijk"
    Prima, die kritiek, maar wat bedoelt Roelof hier nou precies? Bijzonder dat één of andere journalist zonder enige relevante vooropleiding even vertelt hoe het bedrijfskundig allemaal zou moeten. Als je zulke uitspraken doet, dan mag je dat ook wel even goed uiteenzetten. Anders is de reactie van Roelof vooral 'te makkelijk'.Het boekjaar wat nu gepresenteerd is, is pas het eerste jaar onder Roozemond. Er is flink geïnvesteerd, een aantal meer sponsoren aangetrokken, maar ook lang zonder hoofdsponsor gespeeld (wat uiteindelijk goed heeft uitgepakt, maar niet te zien nog in deze cijfers natuurlijk). Ook in een tweede jaar kun je niet de club 180 graden veranderen. Daar komt ook nog eens een jaar zonder publiek bovenop en sponsoren die het moeilijk hebben. Roozemond heeft echt zwaar lopen snijden, want de Ejuke-miljoenen zijn nauwelijks tot niet geïnvesteerd en er zijn een hoop doorverkooppercentages binnengekomen deze zomer. Misschien dat in het stadiondossier nog een oplossing valt te vinden. Met de economische situatie op dit moment is nauwelijks tot niet mogelijk om weer richting een tekort van 2 miljoen te gaan. Dat was al lastig, maar met (potentiële) sponsoren die zelf in de problemen zitten, gaat dat al helemaal lastig. Geen enkele club komt hier ongeschonden uit. Het is jammer dat we daardoor eigenlijk niet de prestatie van Roozemond kunnen meten in deze uitzonderlijke crisis. Het is te hopen voor de club dat deze crisis zo snel mogelijk stopt, zodat men daarna verder kan bouwen en we een goed oordeel over de prestaties kunnen vellen.
  • 29 Dec 2020 om 13:59
    • Quote van 29 Dec 2020 om 11:58
      Mooi altijd je postitieve kijk en dat meen ik echt. Maar jouw “nuance” slaat ook altijd maar één kant op ;-)
    Iedereen mag zijn of haar eigen mening hebben. Daarbij zijn er mensen die van nature een positief karakter hebben en uiteraard ook mensen die van nature een negatief karakter hebben. Dat zal op dit forum niet anders zijn. Al is een forum wel bij uitstek een anonieme digitale plek waar nuances en normen en waarden gemakkelijker uit het oog worden verloren dan wanneer je oog in oog een persoonlijk gesprek hebben.


    Ik ben, in tegenstelling tot sommigen, wel blij met de ontwikkelingen binnen de club. Uiteraard maak ik mij ook grote zorgen om het grote operationele tekort van onze club. Maar ten opzichte van de jaren onder Luuc Eisenga, waar in mijn optiek op commercieel, maatschappelijk en bestuurlijk vlak niet of nauwelijks iets werd ondernomen om de neerwaartse spiraal te keren, is er nu volop actie om de club weer positief op de kaart te zetten. Dat gaat met vallen en opstaan en zal gepaard gaan met goede en minder goede beslissingen.


    We hoeven onze ogen niet te sluiten voor de werkelijkheid dat de financiële situatie van de club nog altijd reden tot zorg is. Maar ik deel absoluut niet de mening dat er onder het nieuwe bestuur geen stappen vooruit zijn gemaakt. Na jaren van dalende inkomsten en een neerwaartse spiraal is dit bestuur er in geslaagd die neerwaartse trend om de buigen in een voorzichtig opwaarste trend. Dat alleen al is iets waar je als supporter van onze club positief over mag zijn. Herstel is niet binnen één seizoen gerealiseerd en zal vele jaren duren. Maar gesteund door informatie van sponsoren die, ondanks zaken die nog voor verbetering vatbaar zijn, positiever zijn over het contact met en de communicatie vanuit de club, behoor ik tot de groep die voorzichtig positief is dat we de weg omhoog weer aan het inslaan zijn.


    (Bovendien kan het helemaal geen kwaad eens wat beargumenteerd tegenwicht te bieden aan de in mijn optiek soms ongenuanceerde negativiteit waar ik wel eens moeite mee heb. Dit niet te verwarren met genuanceerde kritiek waar ik geen moeite mee heb. Waarbij ik jou schaar onder laatstgenoemde groep)
  • 29 Dec 2020 om 13:56
    • Quote van 29 Dec 2020 om 12:23
      Roozemond weet het altijd mooi te brengen. Vaag blijven waar het slecht gaat en vaag blijven wat er beter moet. Groot maken wat al goed gaat en eventueel nog iets groter maken. Als je zo’n grote mond hebt over je voorganger en als je vanuit de RVC op deze stoel gaat zitten moet je ook presteren. Zonder het geweldige aan- en verkoopbeleid waren we echt in grote problemen gekomen. We balanceren echt op dun ijs.
    Ik wil niet zeggen dat roozemond het goed doet. Maar in goede tijden waren we ook afhankelijk van tranfers. In tijden van kuiper en hoekstra is er ook veel geld verdampt.
  • 29 Dec 2020 om 13:39
    • Quote van 29 Dec 2020 om 12:57
      Actie is wat dat betreft reactie. De tendens is hier over het algemeen behoorlijk negatief vind ik, elke nuancering daarop is daarom bijna per definitief altijd in dezelfde richting.
    Exact, iedere tegenreactie is al positief een te veel in de reaguurders hun ogen.
  • 29 Dec 2020 om 12:57
    • Quote van 29 Dec 2020 om 11:58
      Mooi altijd je postitieve kijk en dat meen ik echt. Maar jouw “nuance” slaat ook altijd maar één kant op ;-)
    Actie is wat dat betreft reactie. De tendens is hier over het algemeen behoorlijk negatief vind ik, elke nuancering daarop is daarom bijna per definitief altijd in dezelfde richting.
  • 29 Dec 2020 om 12:23
    Roozemond weet het altijd mooi te brengen. Vaag blijven waar het slecht gaat en vaag blijven wat er beter moet. Groot maken wat al goed gaat en eventueel nog iets groter maken. Als je zo’n grote mond hebt over je voorganger en als je vanuit de RVC op deze stoel gaat zitten moet je ook presteren. Zonder het geweldige aan- en verkoopbeleid waren we echt in grote problemen gekomen. We balanceren echt op dun ijs.
  • 29 Dec 2020 om 12:22
    • Quote van 29 Dec 2020 om 11:36
      Ben ik niet met je eens. Laten we ook niet vergeten met welke argumenten Cees R. zijn voorganger eruit heeft gewipt. Dan mag je verwachten dat hij ook gelijk resultaten boekt. We zijn nu bijna 2 jaar verder en amper iets opgeschoten. En dan heeft hij ze nog achter de ellebogen ook.
    Redenen voor ontslag: "De kritiek nam de laatste maanden echter toe vanwege een aantal conflicten met (grote) sponsoren, het grote operationele tekort, het flinterdunne beleidsplan en het gebrek aan voortgang in de renovatie van trainings- en jeugdcomplex Skoatterwald."

  • 29 Dec 2020 om 11:58
    • Quote van 29 Dec 2020 om 11:54
      Wat in mijn optiek ook niet onvermeld mag blijven is dat we in de jaren voor corona per seizoen soms wel tien tot vijftien procent van onze sponsoren kwijt raakten. Afgelopen jaar hebben we voor het eerst in tijden weer een groei gezien van het aantal sponsoren van veertien procent.

      Het feit dat in dit jaar vol corona de daling van het aantal sponsoren beperkt blijft tot ongeveer vier procent geeft aan dat er op commercieel vlak echt wel stappen worden gezet en het vertrouwen van sponsoren in onze club echt wel aan het toenemen is.

      Bovendien ben ik van mening tot onze club op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid ook goed bezig is. De berenactie, de steun aan de voedselbank, het hart onder de riem voor eenzame supporters etc. vertalen zich wellicht niet gelijk in meer inkomsten of een dalend operationeel tekort. Maar op de lange termijn kan dit zorgen voor meer sympathie en goodwill voor de club, wat wellicht indirect ook weer kan leiden tot extra inkomsten.

      Jammer dat ik dit soort nuance al jaren mis bij onze 'onafhankelijke' provinciale omroep.
    Mooi altijd je postitieve kijk en dat meen ik echt. Maar jouw “nuance” slaat ook altijd maar één kant op ;-)
  • 29 Dec 2020 om 11:57
    • Quote van 29 Dec 2020 om 11:36
      Ben ik niet met je eens. Laten we ook niet vergeten met welke argumenten Cees R. zijn voorganger eruit heeft gewipt. Dan mag je verwachten dat hij ook gelijk resultaten boekt. We zijn nu bijna 2 jaar verder en amper iets opgeschoten. En dan heeft hij ze nog achter de ellebogen ook.
    Die bijna 2 jaar is in dit geval natuurlijk niet relevant, want dit zijn cijfers van julij 2019 tot juno 2020. Zoals hierboven heel erg duidelijk wordt uitgelegd zijn er wel degelijk verbeteringen zichtbaar (hoewel er op het tekort door de missende hoofdsponsor wel wat af te dingen valt). Daarnaast zijn in deze cijfers de ontslagen die gevallen zijn nog niet meegenomen, wat ook nog een aantal ton besparing oplevert. Natuurlijk is de manier waarop Roozemond op zijn positie terecht is gekomen niet netjes, maar om hem daar steeds blind op af te rekenen vind ik ook niet erg netjes. Als je kijkt naar de feiten is er, ondanks de lastige situatie van vooral de laatste 4 maanden van het afgelopen financiële jaar en het missen van bijna een miljoen aan tv-gelden, een kleine deuk in het grote tekort geslagen. In absolute aantallen lijkt het niet veel, maar ik vind het een hoopvol begin. Komend jaar gaan we zien hoe het extra tekort door COVID wordt aangepakt, maar dit soort matig onderbouwde kritiek lijkt me nu nog niet op zijn plaats.
  • 29 Dec 2020 om 11:54
    Wat in mijn optiek ook niet onvermeld mag blijven is dat we in de jaren voor corona per seizoen soms wel tien tot vijftien procent van onze sponsoren kwijt raakten. Afgelopen jaar hebben we voor het eerst in tijden weer een groei gezien van het aantal sponsoren van veertien procent.

    Het feit dat in dit jaar vol corona de daling van het aantal sponsoren beperkt blijft tot ongeveer vier procent geeft aan dat er op commercieel vlak echt wel stappen worden gezet en het vertrouwen van sponsoren in onze club echt wel aan het toenemen is.

    Bovendien ben ik van mening tot onze club op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid ook goed bezig is. De berenactie, de steun aan de voedselbank, het hart onder de riem voor eenzame supporters etc. vertalen zich wellicht niet gelijk in meer inkomsten of een dalend operationeel tekort. Maar op de lange termijn kan dit zorgen voor meer sympathie en goodwill voor de club, wat wellicht indirect ook weer kan leiden tot extra inkomsten.

    Jammer dat ik dit soort nuance al jaren mis bij onze 'onafhankelijke' provinciale omroep.
  • 29 Dec 2020 om 11:51
    Roelof heeft nog nooit leiding gegeven aan een organisatie, heeft nog nooit een reorganisatie gedaan, kan waarschijnlijk niet eens een balans lezen, heeft nog nooit iets gedaan waar hij dagelijks commentaar op geeft. Sorry hoor, maar kunnen we stoppen om al die HBO journalisten als een soort kenners neer te zetten, dat zelfde geldt voor die jodokus van VI.
  • 29 Dec 2020 om 11:40
    De tijd dat Omrop Fryslân kwalitatief goede journalistiek bedreef ligt inmiddels ver achter ons. Voor goed onderbouwde meningen en gedegen onderzoek moeten we niet bij Omrop Fryslân zijn. Voor onafhankelijke journalistiek hoef je ook al niet meer bij ons provinciale omroep te zijn. Persoonlijke voorkeuren bepalen de meningen van de 'zelfbenoemde' medewerkers en dat is wellicht nog het meest kwalijke te noemen bij een omroep die onafhankelijke journalistiek behoort te bedrijven.

    Het begrotingstekort bedroeg in het seizoen 2018 - 2019 € 6,1 miljoen. Vervolgens hebben wij in het seizoen € 0,8 miljoen minder TV-geld ontvangen. Ook hebben we lange tijd geen hoofdsponsor gehad wat ons ook zo'n € 0,4 miljoen heeft gekost. Bovendien is er voor € 1,1 miljoen geïnvesteerd in achterstallig onderhoud. Een eenvoudige rekensom leert dat het tekort zonder ingrijpen dus richting € 8 miljoen zou zijn gegaan.

    Maar het feit dat het tekort met € 0,3 miljoen is gedaald naar €5,8 miljoen betekent dat er dus binnen de organisatie de nodige besparingen en/of extra inkomsten zijn geweest van in totaal ongeveer € 2,0 miljoen. Eén aspect daarvan is geweest de groei van het aantal sponsoren wat als een hoopvol teken kan worden gezien. In mijn optiek is er dus wel degelijk vooruitgang geboekt. Alleen klopt het dat het operationeel tekort nog altijd veel te hoog is.

  • 29 Dec 2020 om 11:36
    • Quote van 29 Dec 2020 om 11:21
      Er zijn mensen ontslagen, er is een miljoen gereserveerd voor coronaschade en het tekort is voor het eerst in jaren iets teruggelopen. Het is niet veel, maar het is een begin. In zijn eerste jaar zijn er ook voor het eerst in jaren meer seizoenkaarten verkocht dan het jaar ervoor en speelden we tegen Ajax voor het eerst in lange tijd voor een uitverkocht huis. Daarnaast kwamen er elke week sponsoren bij, totdat Corona toesloeg. Ik ben geen Roozemond-fan, maar om nou te zeggen dat er bar weinig vooruitgang is, is gewoon niet waar.
    Ben ik niet met je eens. Laten we ook niet vergeten met welke argumenten Cees R. zijn voorganger eruit heeft gewipt. Dan mag je verwachten dat hij ook gelijk resultaten boekt. We zijn nu bijna 2 jaar verder en amper iets opgeschoten. En dan heeft hij ze nog achter de ellebogen ook.
  • 29 Dec 2020 om 11:26
    Dit commentaar komt mij wat te makkelijk over? Volgens mij houden de meeste bedrijven de hand op de knip en willen eerder stoppen op minimaliseren op sponsoring dan uitbreiding/verruiming? Veel bedrijven zullen zelfs moeten vechten om het hoofd boven water te houden.....daarnaast al langere tijd geen inkomsten meer door kaartverkoop en aanverwante inkomsten bij stadionbezoek zoals bv fanshop dus wel erg makkelijk roepen dat corona geen excuses kan zijn? Persoonlijk had ik juist het idee dat er wel degelijk stappen werden gezet.......en nee, dat ging niet hard maar ze werden wel gezet.......en in een jubileum jaar had er ongetwijfeld met wat gerichte acties nog wat extra's ingezeten......de omstandigheden zeer zeer slecht en desondanks zijn de tekorten niet opgelopen kortom om, aan de andere kant moet er toch iets goed gegaan zijn.

    Ik ben vooralsnog geen grote fan van Roozemond maar iemand in deze tijd op deze manier afrekenen is iets te makkelijk. Als deze periode nog lang gaat duren wordt het misschien zelfs wel een huzarenstukje om de club te redden i.p.v. vooruitgang?
  • 29 Dec 2020 om 11:21
    • Quote van 29 Dec 2020 om 10:56
      De Vries heeft groot gelijk. Roozemond heeft nog voor bar weinig vooruitgang gezorgd. En verschuilen achter de crisis is te gemakkelijk.
    Er zijn mensen ontslagen, er is een miljoen gereserveerd voor coronaschade en het tekort is voor het eerst in jaren iets teruggelopen. Het is niet veel, maar het is een begin. In zijn eerste jaar zijn er ook voor het eerst in jaren meer seizoenkaarten verkocht dan het jaar ervoor en speelden we tegen Ajax voor het eerst in lange tijd voor een uitverkocht huis. Daarnaast kwamen er elke week sponsoren bij, totdat Corona toesloeg. Ik ben geen Roozemond-fan, maar om nou te zeggen dat er bar weinig vooruitgang is, is gewoon niet waar.
  • 29 Dec 2020 om 10:56
    De Vries heeft groot gelijk. Roozemond heeft nog voor bar weinig vooruitgang gezorgd. En verschuilen achter de crisis is te gemakkelijk.
  • 29 Dec 2020 om 10:20
    Er is toch onlangs een ontslagronde geweest/aangekondigd ? Wat moet de club nog meer doen ? Het is nu met Corona even stilstaan om straks weer vol gas te geven.
  • 29 Dec 2020 om 09:36
    Zo dodelijk vermoeiend die Roelof de Vries
  • 29 Dec 2020 om 09:26
    Dezelfde Roelof die zei dat we Glenn Bijl moeten halen voor de linksbackpositie..
  • 29 Dec 2020 om 09:26
    ''maar je kunt echt wel terugrekenen en nadenken over wat er anders was binnengekomen"
    Is dit hetzelfde Omrop Fryslân dat rondbazuinde dat het operationele verlies 6,8 miljoen was? Terwijl daar een reservering van 1 miljoen voor komend seizoen en 1 miljoen inkomstenderving wegens corona in zat? Toen konden ze even niet terugrekenen.
  • 29 Dec 2020 om 09:12
    tjah omroep fryslan. Nemen we dat überhaupt serieus? Ik heb dat denk ik 1x of 2x in mijn leven gezien. Hecht ook totaal geen waarde aan deze de Vries.. Is gewoon een nobody
  • 29 Dec 2020 om 09:09
    Idd wat een slecht artikel zonder enige onderbouwing, wellicht idee om ook eens naar de positie van deze journalist Roelof te kijken is ook niet echt een topper kwa nieuwsverspreiding. Allemaal super negatief zonder echte onderbouwing.
  • 29 Dec 2020 om 09:05
    Als hij dan zijn verhaal kracht had willen bijzetten, had hij ook daadwerkelijk even moeten narekenen wat het had kunnen zijn. Nu zijn het (zoals tegenwoordig nagenoeg altijd) weer losse flodders van meneer De Vries. Journalistiek bij de Omrop is niet meer wat het geweest is, vroeger kwamen ze nog wel met nieuwtjes, tegenwoordig is het alleen nog maar open deuren intrappen.
Friday 13 August 2021
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›