SC Heerenveen moet onbekend aantal werknemers gaan ontslaan

35
SC Heerenveen moet onbekend aantal werknemers gaan ontslaan

Na FC Groningen moet ook SC Heerenveen personeelsleden gaan ontslaan. Volgens algemeen directeur Cees Roozemond is een reorganisatie, vanwege deze coronacrisis, niet te vermijden voor de Friese club.

Het personeel van SC Heerenveen is woensdag al bijgepraat door de club. "We moeten de tering naar de nering zetten. Dat moesten we al, maar nu nog veel meer", vertelt Roozemond in gesprek met de Leeuwarder Courant. "Ik wil geen struisvogelpolitiek bedrijven."

In het ergste geval, als er volgend seizoen nog niet met publiek gespeeld gaat worden, kan de omzet van de club met ongeveer vier miljoen euro dalen naar elf miljoen. "Dat is het rode scenario", weet Roozemond. "Dat kunnen we ons niet permitteren. Dan moeten we, als we geen steun krijgen, heel creatief zijn en moet alles worden afgeslankt."

"We functioneren nu nog op de omzet van vorig seizoen", vervolgt Roozemond. "Alles hangt nu af van de reacties van supporters en OSSH-leden. Hoe groter de steun en hoe meer seizoenkaarten worden verlengd, hoe beter het voor de club vanzelfsprekend is. We hebben elkaar heel hard nodig. We doen een beroep op hulp en solidariteit van onze achterban. We beseffen tegelijk dat veel bedrijven en fans het zelf al moeilijk genoeg hebben", aldus Roozemond.

35 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 23 May 2020 om 22:45
    • Quote van 23 May 2020 om 22:19
      Hard zeuren is wat anders dan hard werken.
    Haha, idd. Het harde werken van hem zal wel bestaan uit heen en weer lopen naar de koelkast om bier te halen.
  • 23 May 2020 om 22:19
    • Quote van 23 May 2020 om 11:44
      Ik word moe van hard werken. Zou je ook eens moeten doen.
    Hard zeuren is wat anders dan hard werken.
  • 23 May 2020 om 13:24
    • Quote van 23 May 2020 om 08:40
      Tsja CR.... die kletst maar wat...
    Nogmaals; Wat denk je nu eigenlijk zelf

    Groningen brengt dit naar buiten en journalisten gaan vergelijkbare clubs bellen. Denk je dan serieus dat Roozemond gaat zeggen, ja dat klopt, wij flikkeren er straks ook een paar uit?

    En dat zonder eerst gesprekken met het personeel zelf te voeren?

    Dat zou pas echt bullshit zijn.
  • 23 May 2020 om 11:44
    • Quote van 23 May 2020 om 10:53
      Gaan we weer.. Word je nou echt nooit moe van jezelf?
    Ik word moe van hard werken. Zou je ook eens moeten doen.
  • 23 May 2020 om 11:30
    • Quote van 23 May 2020 om 11:03
      Marketing is reeds weggestreept.
    Waar haal jij die informatie vandaan? En zou je gelijk hebben gaat het dan om een deel van de marketing afdeling of de gehele marketing afdeling?

    Als er drie medewerkers op deze afdeling actief zijn, waarvan twee een toegevoegde waarde hebben met goede en verfrissende ideeën, en een derde medewerker weinig tot niks toevoegd, dan heb ik er geen moeite mee dat deze laatst benoemde persoon uit dienst zou gaan.
  • 23 May 2020 om 11:03
    • Quote van 23 May 2020 om 10:46
      Zo dom zijn ze niet bij de club om belangrijke functies weg te strepen. Maar het zal toch zijn effect gaan krijgen. Misschien meer inzetten op vrijwilligers bij de club ?
    Marketing is reeds weggestreept.
  • 23 May 2020 om 10:53
    • Quote van 23 May 2020 om 08:40
      Tsja CR.... die kletst maar wat...
    Gaan we weer.. Word je nou echt nooit moe van jezelf?
  • 23 May 2020 om 10:46
    • Quote van 23 May 2020 om 10:35
      Voordat de corona crisis toesloeg, begon het gevoerde beleid van het afgelopen jaar langzaam zijn vruchten af te werpen. Elke week kwamen er nieuwe sponsoren bij en ook werd een nieuwe hoofdsponsor gepresenteerd tegen een hogere vergoeding. Allerlei initiatieven werden ontplooid om maar meer sponsoren en toeschouwers naar het stadion te krijgen en in jaren heb ik niet zoveel nieuwe ideeën ontplooid zien worden om mensen te enthousiasmeren voor sc Heerenveen. Laten we hopen dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor dit beleid niet de dupe zullen worden van de noodzakelijke reorganisatie. Juist in deze zware tijden is het van uitermate groot belang om de functies die van toegevoegde waarde zijn binnen sc Heerenveen te behouden. Juist in deze tijden hebben we mensen in de organisatie nodig met verfrissende ideeën en een duidelijke toekomstvisie. Na jaren, waarin geen tot slecht beleid is gevoerd en waarin ik geen visie kon ontdekken, had ik dit seizoen eindelijk het gevoel dat er weer serieus over zaken wordt nagedacht. Ondanks dat er ook wel zaken anders hadden gekund, had ik wel eindelijk het gevoel dat er binnen de organisatie weer eens de broodnodige creativiteit aanwezig was om stappen vooruit te kunnen maken. Na jaren van stilstand onder Luuc Eisenga, zit er weer beweging in de club. Ik hoop oprecht dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze vernieuwingen en verfrissende ideeën voor de club behouden blijven.
    Zo dom zijn ze niet bij de club om belangrijke functies weg te strepen. Maar het zal toch zijn effect gaan krijgen. Misschien meer inzetten op vrijwilligers bij de club ?
  • 23 May 2020 om 10:35
    Voordat de corona crisis toesloeg, begon het gevoerde beleid van het afgelopen jaar langzaam zijn vruchten af te werpen. Elke week kwamen er nieuwe sponsoren bij en ook werd een nieuwe hoofdsponsor gepresenteerd tegen een hogere vergoeding. Allerlei initiatieven werden ontplooid om maar meer sponsoren en toeschouwers naar het stadion te krijgen en in jaren heb ik niet zoveel nieuwe ideeën ontplooid zien worden om mensen te enthousiasmeren voor sc Heerenveen. Laten we hopen dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor dit beleid niet de dupe zullen worden van de noodzakelijke reorganisatie. Juist in deze zware tijden is het van uitermate groot belang om de functies die van toegevoegde waarde zijn binnen sc Heerenveen te behouden. Juist in deze tijden hebben we mensen in de organisatie nodig met verfrissende ideeën en een duidelijke toekomstvisie. Na jaren, waarin geen tot slecht beleid is gevoerd en waarin ik geen visie kon ontdekken, had ik dit seizoen eindelijk het gevoel dat er weer serieus over zaken wordt nagedacht. Ondanks dat er ook wel zaken anders hadden gekund, had ik wel eindelijk het gevoel dat er binnen de organisatie weer eens de broodnodige creativiteit aanwezig was om stappen vooruit te kunnen maken. Na jaren van stilstand onder Luuc Eisenga, zit er weer beweging in de club. Ik hoop oprecht dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze vernieuwingen en verfrissende ideeën voor de club behouden blijven.
  • 23 May 2020 om 08:40
    • Quote van 22 May 2020 om 17:13
      Maar nog geen week geleden gaf Roozemond toch aan dat onze situatie anders was dan bij Groningen. Daar werden toen geloof 11(?) man op straat gezet. Hij deed toen voorkomen alsof dat voorlopig nog niet aan de orde was... Of zit ik er nu helemaal naast?
    Tsja CR.... die kletst maar wat...
  • 22 May 2020 om 22:42
    Nogmaals, al val ik in herhaling: alles verkopen wat verkocht kan worden. Als t echt een jaar zonder publiek wordt dan vallen er later enorm veel clubs om, genoeg spelers te halen. Nu hebben ze nog waarde en ik vind t uitstekend om jeugd dan wel gericht gekocht/gehuurd talent een kans te geven. Kijk s bij jong Ajax: Taylor, Hansen kunnen prima jaartje overbruggen bij ons en zo zijn er meer. Toptalenten die nu nog niet ad bak komen. Lijkt me prima om financiële crisis ff te vermijden.
  • 22 May 2020 om 19:52
    Zou niet verkeerd zijn dat de organisatie wat kleiner wordt. Zolang er maar niet teveel wordt ingeleverd qua kennis en vakmanschap op het gebied van voetbalzaken.
  • 22 May 2020 om 19:18
    Dan kan het in een gunstig scenario dus ook nog meevallen nietwaar. Als de verkoop van seizoenskaarten nou eens heel erg stormloopt ?
  • 22 May 2020 om 18:37
    • Quote van 22 May 2020 om 18:22
      Nee dit was Roozemond hoor. Hij gaf toen wel al aan ontslagen niet uit te kunnen sluiten maar dat het gezien de liquiditeit nog niet acuut nodig was. Nuance ten opzichte van FC Groningen is dat het daar anders is en er dus ook direct 11 mensen op straat staan. In de LC van vandaag geeft Roozemond aan dat het bij Heerenveen afhankelijk is van scenario groen, oranje of rood, oftewel: wanneer er weer publiek bij mag zijn. Op basis hiervan zullen ze genoodzaakt zijn maatregelen te nemen omdat de liquiditeit natuurlijk niet eindig is.
    Ah oke thanks. Dat heb ik idd niet gelezen, maar duidelijk dan.
  • 22 May 2020 om 18:22
    • Quote van 22 May 2020 om 18:09
      Volgens mij was Hamstra dit die dat suggereerde.
    Nee dit was Roozemond hoor. Hij gaf toen wel al aan ontslagen niet uit te kunnen sluiten maar dat het gezien de liquiditeit nog niet acuut nodig was. Nuance ten opzichte van FC Groningen is dat het daar anders is en er dus ook direct 11 mensen op straat staan. In de LC van vandaag geeft Roozemond aan dat het bij Heerenveen afhankelijk is van scenario groen, oranje of rood, oftewel: wanneer er weer publiek bij mag zijn. Op basis hiervan zullen ze genoodzaakt zijn maatregelen te nemen omdat de liquiditeit natuurlijk niet eindig is.
  • 22 May 2020 om 18:09
    • Quote van 22 May 2020 om 17:13
      Maar nog geen week geleden gaf Roozemond toch aan dat onze situatie anders was dan bij Groningen. Daar werden toen geloof 11(?) man op straat gezet. Hij deed toen voorkomen alsof dat voorlopig nog niet aan de orde was... Of zit ik er nu helemaal naast?
    Volgens mij was Hamstra dit die dat suggereerde.
  • 22 May 2020 om 17:53
    • Quote van 22 May 2020 om 17:13
      Maar nog geen week geleden gaf Roozemond toch aan dat onze situatie anders was dan bij Groningen. Daar werden toen geloof 11(?) man op straat gezet. Hij deed toen voorkomen alsof dat voorlopig nog niet aan de orde was... Of zit ik er nu helemaal naast?
    Lijkt me dat Roozemond moeilijk kon zeggen dat er mensen uit zouden vliegen, terwijl hij het personeel zelf nog niet eens gesproken had.
  • 22 May 2020 om 17:29
    • Quote van 22 May 2020 om 17:13
      Maar nog geen week geleden gaf Roozemond toch aan dat onze situatie anders was dan bij Groningen. Daar werden toen geloof 11(?) man op straat gezet. Hij deed toen voorkomen alsof dat voorlopig nog niet aan de orde was... Of zit ik er nu helemaal naast?
    Nee daar heb je helemaal gelijk in
  • 22 May 2020 om 17:13
    Maar nog geen week geleden gaf Roozemond toch aan dat onze situatie anders was dan bij Groningen. Daar werden toen geloof 11(?) man op straat gezet. Hij deed toen voorkomen alsof dat voorlopig nog niet aan de orde was... Of zit ik er nu helemaal naast?
  • 22 May 2020 om 12:42
    • Quote van 22 May 2020 om 12:36
      Terwijl er al 5 man zijn vertrokken en niet vervangen. De organisatie is/was simpelweg te groot. Dit had jaren geleden al plaats moeten vinden.
    Eens, we leven al jaren boven onze stand qua organisatie. Tijdens groei van de club lijkt het logisch om de organisatie uit te breiden. Tijdens krimp is het dus ook logisch om de organisatie te verkleinen.
  • 22 May 2020 om 12:36
    • Quote van 22 May 2020 om 11:08
      Zelfs zonder Corona crisis had de irganisatie moeten worden uitgedund. Die is gewoon te groot gezien de inkomsten van de club.
    Terwijl er al 5 man zijn vertrokken en niet vervangen. De organisatie is/was simpelweg te groot. Dit had jaren geleden al plaats moeten vinden.
  • 22 May 2020 om 12:20
    • Quote van 22 May 2020 om 11:52
      Al iets bekend over een salarisverlaging door staf, selectie en directie. Ik lees dat steeds meer clubs tot overeenstemming komen. Juist nu ook een belangrijk gebaar in deze moeilijke tijden.
    Staat vandaag in de LC Banen verdwijnen bij sc Heerenveen door crisis HEERENVEEN - SC Heerenveen ontkomt niet aan een reorganisatie. Dat zegt algemeen directeur Cees Roozemond. Hoeveel mensen hun baan verliezen, durft hij nog niet te zeggen. Woensdag is het personeel via een videocall bijgepraat. ,,We moeten de tering naar de nering zetten. Dat moesten we al, maar nu nog veel meer. Ik wil geen struisvogelpolitiek bedrijven.” Het spelersbudget bij Heerenveen wordt hoe dan ook minder. In het ergste geval, als Heerenveen het hele volgende seizoen zonder publiek zou moeten spelen, kan de omzet volgens berekeningen van de club met 4 miljoen euro dalen, tot zo’n 11 miljoen. ,,Dat is het rode scenario”, aldus Roozemond. ,,Dat kunnen we ons niet permitteren. Dan moeten we, als we geen steun krijgen, heel creatief zijn en moet alles worden afgeslankt.” Heerenveen kampt al jaren met forse operationele verliezen. Over het vorige seizoen bedroeg het tekort 6,1 miljoen. Door spelers te verkopen kon dat uiteindelijk worden beperkt tot een verlies van een kleine 9 ton. De coronacrisis zorgt voor extra harde klappen. ,,Dat is heel frustrerend, want we merkten dat we op de goede weg waren voordat de crisis toesloeg”, zegt Roozemond. ,,De OSSH (de sponsorclub, red.) kreeg er elke maand tien leden bij, we hadden net met trots Ausnutria als nieuwe hoofdsponsor gepresenteerd. En in het laatste halfjaar van 2019 realiseerden we een besparing van zo’n 6 ton. Onze laatste wedstrijd, tegen Ajax, speelden we voor het eerst sinds 2016 weer eens in een uitverkocht huis. We zagen licht aan het einde van de tunnel. Nu is alles anders. En dat tijdens het jubileumjaar waarin we feest hadden willen vieren. Hoe tegenstrijdig wil je het hebben.” Behalve het rode scenario heeft de leiding van Heerenveen voor zichzelf ook een groen en een oranje toekomstbeeld geschetst. Bij het groene, het meest optimistische, begint Heerenveen in het tweede weekeinde van september met publiek aan het nieuwe seizoen. ,,Dat is zo goed als zeker een illusie, maar we houden er toch rekening mee”, zegt Roozemond. ,,Mochten fans welkom zijn, dan moet je er rekening mee houden dat je door nieuwe coronabesmettingen op een gegeven moment weer wordt teruggeworpen. Dan kun je de organisatie niet meer van het een op het andere moment aanpassen.” Ofwel: ook uitgaande van de ‘gunstigste’ uitgangspositie, ontkomt Heerenveen niet aan een (mildere) reorganisatie. Bij de oranje optie speelt Heerenveen de rest van dit kalenderjaar zonder publiek en vanaf januari met toeschouwers. Hoe dat laatste in de praktijk moet, weet Roozemond niet. ,,Stel dat je vier- of vijfduizend man in je stadion mag toelaten. Hoe komen ze dan binnen, hoe doe je dat qua beveiliging en begeleiding. Ik heb op dit moment geen idee. Daar komt nog bij: durven mensen weer naar het stadion als het mag?” Heerenveen beschikt op dit moment nog over voldoende liquiditeit. Aan lopende verplichtingen kan worden voldaan. ,,Maar dat houdt een keer op. We functioneren nu nog op de omzet van vorig seizoen. Alles hangt nu af van de reacties van supporters en OSSH-leden. Hoe groter de steun en hoe meer seizoenkaarten worden verlengd, hoe beter het voor de club vanzelfsprekend is. We hebben elkaar heel hard nodig. We doen een beroep op hulp en solidariteit van onze achterban. We beseffen tegelijk dat veel bedrijven en fans het zelf al moeilijk genoeg hebben.” Heerenveen is volgens Roozemond niet in staat om in de huidige tijd huur te betalen aan Sportstad, waarvan de club tevens aandeelhouder is. ,,Het gaat om 2 ton per maand. En dan heb ik het nog niet over de onderhoudskosten. We hebben om uitstel van betaling gevraagd en we willen afspraken maken over een lagere huur in de toekomst. We voeren constructieve gesprekken, maar het is complex.” Veel meer dan al het geval was, is Heerenveen de komende tijd afhankelijk van transferinkomsten, stelt Roozemond. ,,Maar we hoeven niet op zeer korte termijn al spelers te verkopen. Voetballers zijn door de crisis minder waard, wordt gezegd. Maar het bewijs daarvoor heb ik nog niet gezien. Gelukkig hebben we weer een paar parels met langlopende contracten in de selectie.” De collectieve salarisverlaging die door alle profclubs is afgesproken levert Heerenveen tot januari een besparing op van 400.000 euro. Spelers- en ondernemingsraad komen binnenkort met ,,een terugkoppeling op de plannen”, zegt Roozemond, die zelf ook inlevert. Komende woensdag voeren de profclubs overleg over een plan dat moet zorgen voor overheidssteun voor de sector. ,,Veel te laat”, vindt Roozemond. ,,Dat had in maart al gemoeten.”
  • 22 May 2020 om 11:52
    Al iets bekend over een salarisverlaging door staf, selectie en directie. Ik lees dat steeds meer clubs tot overeenstemming komen. Juist nu ook een belangrijk gebaar in deze moeilijke tijden.
  • 22 May 2020 om 11:08
    Zelfs zonder Corona crisis had de irganisatie moeten worden uitgedund. Die is gewoon te groot gezien de inkomsten van de club.
  • 22 May 2020 om 10:50
    • Quote van 22 May 2020 om 10:38
      Voor dat ze met goud en zilver begonnen waren er 1300 seizoenkaarten verkocht.
    Toppers! Alleen haal je NN kaarten weg, zal er niet veel overblijven.. met zn allen achter de club!
  • 22 May 2020 om 10:38
    • Quote van 22 May 2020 om 10:00
      Weet iemand hoeveel seizoenskaarten er zijn verkocht?
    Voor dat ze met goud en zilver begonnen waren er 1300 seizoenkaarten verkocht.
  • 22 May 2020 om 10:31
    • Quote van 22 May 2020 om 10:01
      Daar dicht je het operationele tekort mee en de vervangers. Heel veel verder ben je dan nog niet ben ik bang. Maar iedereen moet pas op de plaats maken en de meeste clubs nog meer dan wij. Als we allemaal verlengen kunnen wij wel eens t.o.v. de afgelopen jaren hoger eindigen in de eredivisie. Dus verleng of schaf aan dames en heren (mits dat mogelijk is natuurlijk)
    De enige manier. Steun je club waar het kan!
  • 22 May 2020 om 10:09
    • Quote van 22 May 2020 om 09:59
      Ejuke en Dresevic er ook maar bij dan!
    Tuurlijk, dan het seizoen erna lekker de KKD in. Spelen we toch weer tegen Cambuur.
  • 22 May 2020 om 10:06
    • Quote van 22 May 2020 om 10:01
      Daar dicht je het operationele tekort mee en de vervangers. Heel veel verder ben je dan nog niet ben ik bang. Maar iedereen moet pas op de plaats maken en de meeste clubs nog meer dan wij. Als we allemaal verlengen kunnen wij wel eens t.o.v. de afgelopen jaren hoger eindigen in de eredivisie. Dus verleng of schaf aan dames en heren (mits dat mogelijk is natuurlijk)
    Gouden verlenging is reeds gebeurd
  • 22 May 2020 om 10:01
    • Quote van 22 May 2020 om 09:57
      Veerman en van bergen maar verkopen
    Daar dicht je het operationele tekort mee en de vervangers. Heel veel verder ben je dan nog niet ben ik bang. Maar iedereen moet pas op de plaats maken en de meeste clubs nog meer dan wij. Als we allemaal verlengen kunnen wij wel eens t.o.v. de afgelopen jaren hoger eindigen in de eredivisie. Dus verleng of schaf aan dames en heren (mits dat mogelijk is natuurlijk)
  • 22 May 2020 om 10:01
    • Quote van 22 May 2020 om 09:57
      Veerman en van bergen maar verkopen
    Daar dicht je het operationele tekort mee en de vervangers. Heel veel verder ben je dan nog niet ben ik bang. Maar iedereen moet pas op de plaats maken en de meeste clubs nog meer dan wij. Als we allemaal verlengen kunnen wij wel eens t.o.v. de afgelopen jaren hoger eindigen in de eredivisie. Dus verleng of schaf aan dames en heren (mits dat mogelijk is natuurlijk)
  • 22 May 2020 om 10:00
    Weet iemand hoeveel seizoenskaarten er zijn verkocht?
  • 22 May 2020 om 10:00
    • Quote van 22 May 2020 om 09:59
      Ejuke en Dresevic er ook maar bij dan!
    Ja klopt
  • 22 May 2020 om 09:59
    • Quote van 22 May 2020 om 09:57
      Veerman en van bergen maar verkopen
    Ejuke en Dresevic er ook maar bij dan!
  • 22 May 2020 om 09:57
    Veerman en van bergen maar verkopen