'Salesmanger Koopman vroeg Jansen om Van Hau op te stellen' Van Rhijn: ''Ik moet beide opties volledig open houden'' COLUMN | Voetbal is emotie Verbazing bij Veerman: ''Als je dat op Teletekst leest'' 'Spannende fase' voor SC Heerenveen: ''Drie serieuze kandidaten''

''SC Heerenveen zal uiteindelijk dan ook boter bij de vis moeten doen''

( 17 reacties)
''SC Heerenveen zal uiteindelijk dan ook boter bij de vis moeten doen''

Sportwethouder Jelle Zoetendal van de gemeente Heerenveen kan zich niet vinden in de woorden van Cees Roozemond, die de gesprekken over de toekomst sportpark Skoatterwâld als 'stroef bestempelde. Sterker nog, Zoetendal geeft aan dat hij nog niet met de algemeen directeur gesproken heeft over het trainingscomplex.

"We hebben de afgelopen jaren moeite gehad om bestendige afspraken met SC Heerenveen te maken, simpelweg omdat we vaak met nieuwe directeuren om tafel zaten", vertelt Zoetendal in de Leeuwarder Courant. Hij is wel bekend met de wens van de sportclub om de trainingsaccomodatie te upgraden. "Dat was al zo onder de vorige directeur (Luuc Eisenga, red.), op de huidige locatie."

"Met hem ben ik naar Arnhem en Eindhoven gereisd, om te kijken hoe de jeugdopleidingen bij Vitesse en PSV zijn georganiseerd", vervolgt Zoetendal, die zich ook niet in de woorden van Roozemond kan vinden dat de gemeente 'misschien wel te klein is'. "Volgens mij zijn er binnen de gemeente mogelijkheden genoeg voor zo’n complex. Maar 15 hectare is een enorme ruimte."

"We moeten eerst kijken waar dat past en wat voor gevolgen dat heeft voor het omliggende gebied. Bovendien kost die grond geld. SC Heerenveen zal uiteindelijk dan ook boter bij de vis moeten doen. Ik vind het belangrijk dat een eventueel nieuw trainingscomplex binnen de gemeente blijft, ook voor de uitstraling", aldus de sportwethouder.

"Maar wanneer SC Heerenveen van een andere gemeente een beter aanbod krijgt, moeten zij die afweging maken", besluit Zoetendal.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 1 Dec 2019 om 21:09
    • Quote van 1 Dec 2019 om 21:01
      Ja klopt Cees geeft weer een goed signaal af. Net zoals hij in de media toenmalig hoofdsponsor Groen leven afbrandde want Cees zou wel even een sponsor binnenhalen die meer gaat betalen.

      Maar goed, jij zit vast aan de stroop van Cees bah.
    Blijf jij even inhoudelijk ? Alvast bedankt.
  • 1 Dec 2019 om 21:01
    • Quote van 1 Dec 2019 om 16:59
      Hier ben ik het volledig mee eens. Cees is alleen maar slim door even te melden eventueel ook elders te kijken naar een locatie. Hiermee geeft de club het signaal af dat de Gemeente echt ook maar wat beter zijn best moet doen. Echter waar is er dan 15 hectare ruimte binnen de Gemeente grenzen. Is dat er wel op Skoatterswald ?
    Ja klopt Cees geeft weer een goed signaal af. Net zoals hij in de media toenmalig hoofdsponsor Groen leven afbrandde want Cees zou wel even een sponsor binnenhalen die meer gaat betalen.

    Maar goed, jij zit vast aan de stroop van Cees bah.
  • 1 Dec 2019 om 19:44
    • Quote van 1 Dec 2019 om 17:02
      Probleem is wel dat er plenty aan kantoor ruimte is in Heerenveen Frank , opzich zou bv Gorredijk die ruimte wel hebben er ligt nog een enorm terrein naast de sportvelden waar vroeger timmerfabriek de Vries stond , ook aan de andere kant van het huidige sportpark ( Jonkersland kant, ligt nog een behoorlijke lap grond. Gebruik hier even weer Gorredijk aangezien ik die al als locatie had genoemd , daarbij de andere accomodaties zoals de sporthal +Fitness Ruimtes , tennis baan en zwembad die er al aan vast zitten.. Ook ligt er al een kunstgras veld van Eredivisie kwaliteit waar Heerenveen nu al regelmatig gebruik van maakt.. @vak411 Het probleem met Bijvoorbeeld Beetsterzwaag is dat dit niet mag ivm de natuur wetten , Beetsterzwaag mag bv qua woning bouw ook al niet meer uitbreiden in 3 richtingen . Daarbij zou het neerzetten van een sporthal etc op die locatie nogal kostbaar zijn ..
    Beetsterzwaag was een grapje, al zou het qua ligging niet gek zijn. Je bent zo op de snelweg en mooi tussen de bossen waar spelers zouden kunnen mountainbiken hardlopen etc. Gorredijk heeft ook zeker potentie, de korfbal en voetbal zou mooi samen kunnen werken, iets voor Foppe al langer voor pleit. Het zou Gorredijk ook meer aanzien geven. Maar helaas draait de gemeente opsterland de laatste jaren rode cijfers, dus zie hun niet financieel over de brug komen. Het zou mij verbazen als ze van de huidige locatie vertrekken.
  • 1 Dec 2019 om 17:02
    • Quote van 1 Dec 2019 om 16:55
      De club kan zelf ook tuk zijn. Skyboxen verhuren aan bedrijven, kantoren maken in het stadion om te verhuren. Dat zou de stadionhuur een stuk om laag brengen. Je zegt dat de uitbreiding naar 26.000 ook zonder Sportstad mogelijk was. Ik denk dat dat niet zo was. Ik snap wel dat de gemeente voorzichtig is met zomaar grond/dus geld weg geeft aan sc Heerenveen. Ten eerste kan dan wettelijk niet zomaar, daar zitten ontzettend veel procedures aan en ten tweede is de club de laatste jaren niet een heel betrouwbare onderneming geweest. Als de club elders heen kan prima. Maar of andere Friese gemeenten wel zomaar de club financieel tegemoet komt betwijfel ik. Ik blijf erbij dat de club haar eigen zaken eerst op orde moet hebben voordat ze naar anderen wijzen.
    Probleem is wel dat er plenty aan kantoor ruimte is in Heerenveen Frank , opzich zou bv Gorredijk die ruimte wel hebben er ligt nog een enorm terrein naast de sportvelden waar vroeger timmerfabriek de Vries stond , ook aan de andere kant van het huidige sportpark ( Jonkersland kant, ligt nog een behoorlijke lap grond. Gebruik hier even weer Gorredijk aangezien ik die al als locatie had genoemd , daarbij de andere accomodaties zoals de sporthal +Fitness Ruimtes , tennis baan en zwembad die er al aan vast zitten.. Ook ligt er al een kunstgras veld van Eredivisie kwaliteit waar Heerenveen nu al regelmatig gebruik van maakt.. @vak411 Het probleem met Bijvoorbeeld Beetsterzwaag is dat dit niet mag ivm de natuur wetten , Beetsterzwaag mag bv qua woning bouw ook al niet meer uitbreiden in 3 richtingen . Daarbij zou het neerzetten van een sporthal etc op die locatie nogal kostbaar zijn ..
  • 1 Dec 2019 om 16:59
    • Quote van 1 Dec 2019 om 16:10
      Zoveel gebruik maakt de club niet van de het sportstad gebeuren, op de gymzaal na. Sportstad hoeft ook geen winst te draaien inderdaad, maar het hoeft niet compleet te leunen op onze stadionhuur. Als aandeelhouder zou het trouwens wel fijn zijn als sportstad winst zou draaien, maar dat ter zijde. Ik geloof dat zonder sportstad die uitbreiding naar 26k ook mogelijk was geweest. Het geld is er inderdaad niet, en daarom vraagt Cees medewerking aan de gemeente, en als die niet meewillen en een andere gemeente wel, waarom dan inderdaad niet naar Bijv. Opsterland. Mooi trainen op de tuin van rutger hauer in Beetsterzwaag.
    Hier ben ik het volledig mee eens. Cees is alleen maar slim door even te melden eventueel ook elders te kijken naar een locatie. Hiermee geeft de club het signaal af dat de Gemeente echt ook maar wat beter zijn best moet doen. Echter waar is er dan 15 hectare ruimte binnen de Gemeente grenzen. Is dat er wel op Skoatterswald ?
  • 1 Dec 2019 om 16:55
    • Quote van 1 Dec 2019 om 16:10
      Zoveel gebruik maakt de club niet van de het sportstad gebeuren, op de gymzaal na. Sportstad hoeft ook geen winst te draaien inderdaad, maar het hoeft niet compleet te leunen op onze stadionhuur. Als aandeelhouder zou het trouwens wel fijn zijn als sportstad winst zou draaien, maar dat ter zijde. Ik geloof dat zonder sportstad die uitbreiding naar 26k ook mogelijk was geweest. Het geld is er inderdaad niet, en daarom vraagt Cees medewerking aan de gemeente, en als die niet meewillen en een andere gemeente wel, waarom dan inderdaad niet naar Bijv. Opsterland. Mooi trainen op de tuin van rutger hauer in Beetsterzwaag.
    De club kan zelf ook tuk zijn. Skyboxen verhuren aan bedrijven, kantoren maken in het stadion om te verhuren. Dat zou de stadionhuur een stuk om laag brengen. Je zegt dat de uitbreiding naar 26.000 ook zonder Sportstad mogelijk was. Ik denk dat dat niet zo was. Ik snap wel dat de gemeente voorzichtig is met zomaar grond/dus geld weg geeft aan sc Heerenveen. Ten eerste kan dan wettelijk niet zomaar, daar zitten ontzettend veel procedures aan en ten tweede is de club de laatste jaren niet een heel betrouwbare onderneming geweest. Als de club elders heen kan prima. Maar of andere Friese gemeenten wel zomaar de club financieel tegemoet komt betwijfel ik. Ik blijf erbij dat de club haar eigen zaken eerst op orde moet hebben voordat ze naar anderen wijzen.
  • 1 Dec 2019 om 16:10
    • Quote van 1 Dec 2019 om 15:43
      Het is voor de club de mogelijkheid geweest om het stadion uit te bouwen naar 26.000 plekken anders was dit niet gebeurd en anders had de club nooit gebruik kunnen maken van de faciliteiten ervan. Sportstad hoeft ook niet winstgevend te zijn. Voorlopig zit de club nog 13 jaar lang vast aan een contract. Kwaliteit kost geld. Moet je het alleen wel hebben.
    Zoveel gebruik maakt de club niet van de het sportstad gebeuren, op de gymzaal na. Sportstad hoeft ook geen winst te draaien inderdaad, maar het hoeft niet compleet te leunen op onze stadionhuur. Als aandeelhouder zou het trouwens wel fijn zijn als sportstad winst zou draaien, maar dat ter zijde. Ik geloof dat zonder sportstad die uitbreiding naar 26k ook mogelijk was geweest. Het geld is er inderdaad niet, en daarom vraagt Cees medewerking aan de gemeente, en als die niet meewillen en een andere gemeente wel, waarom dan inderdaad niet naar Bijv. Opsterland. Mooi trainen op de tuin van rutger hauer in Beetsterzwaag.
  • 1 Dec 2019 om 15:43
    • Quote van 1 Dec 2019 om 15:22
      Maar sportstad is helemaal een bodemlozeput. Snap dat je voor je burgers zulke faciliteiten wilt faciliteren, maar dat sprookje wordt nooit een winstgevende organisatie, het is dat dat verhaal een behoorlijke melkkoe heeft, onze club, maat anders was dat hele gebeuren allang omgevallen. Kwaliteit kost nou eenmaal geld Frank. Liever een van de beste toplocaties dan naast een snelweg of op een industrieterrein om vervolgens na 10 jaar te concluderen dat dit toch geen topsportomgeving is.
    Het is voor de club de mogelijkheid geweest om het stadion uit te bouwen naar 26.000 plekken anders was dit niet gebeurd en anders had de club nooit gebruik kunnen maken van de faciliteiten ervan. Sportstad hoeft ook niet winstgevend te zijn. Voorlopig zit de club nog 13 jaar lang vast aan een contract. Kwaliteit kost geld. Moet je het alleen wel hebben.
  • 1 Dec 2019 om 15:25
    • Quote van 1 Dec 2019 om 14:44
      Dat beseft de gemeente ook. Daarom zijn ze mede aandeelhouder van Sportstad. Zonder de gemeente was Sportstad er niet gekomen en ook dus de faciliteiten niet ervan voor de club. Oranjewoud is prachtig maar die grond is al helemaal onbetaalbaar.
    En wellicht ook onhaalbaar want wie zegt dat de Gemeente ook eigenaar is van (al) die grond die daar ligt.... Dit is allemaal veel complexer dan menigeen denkt.
  • 1 Dec 2019 om 15:22
    • Quote van 1 Dec 2019 om 14:44
      Dat beseft de gemeente ook. Daarom zijn ze mede aandeelhouder van Sportstad. Zonder de gemeente was Sportstad er niet gekomen en ook dus de faciliteiten niet ervan voor de club. Oranjewoud is prachtig maar die grond is al helemaal onbetaalbaar.
    Maar sportstad is helemaal een bodemlozeput. Snap dat je voor je burgers zulke faciliteiten wilt faciliteren, maar dat sprookje wordt nooit een winstgevende organisatie, het is dat dat verhaal een behoorlijke melkkoe heeft, onze club, maat anders was dat hele gebeuren allang omgevallen. Kwaliteit kost nou eenmaal geld Frank. Liever een van de beste toplocaties dan naast een snelweg of op een industrieterrein om vervolgens na 10 jaar te concluderen dat dit toch geen topsportomgeving is.
  • 1 Dec 2019 om 14:44
    • Quote van 1 Dec 2019 om 14:34
      Maar die voetbalclub heeft wel samen met thialf bekendheid aan het dorp 'Heerenveen' gegeven. Zeg niet dat de grond gratis weg moet worden gegeven, maar de gemeente moet ook beseffen dat zo' club enorm belangrijke regiofunctie heeft. Snap wel waarom Cees her zo speelt, stel er komt straks wel een gemeente met een mooi bod, komt alleen maar ten goede van de club. Echter blijf ik Oranjewoud een van de beste bestemmingen vinden, tussen de bomen en het bos.
    Dat beseft de gemeente ook. Daarom zijn ze mede aandeelhouder van Sportstad. Zonder de gemeente was Sportstad er niet gekomen en ook dus de faciliteiten niet ervan voor de club. Oranjewoud is prachtig maar die grond is al helemaal onbetaalbaar.
  • 1 Dec 2019 om 14:34
    • Quote van 1 Dec 2019 om 14:00
      Dat is wel heel simplistisch. Grond is gewoon schaars, daar moet voor betaald worden. Je kan het niet zomaar uitdelen omdat het toevallig voor een voetbalclub is.
    Maar die voetbalclub heeft wel samen met thialf bekendheid aan het dorp 'Heerenveen' gegeven. Zeg niet dat de grond gratis weg moet worden gegeven, maar de gemeente moet ook beseffen dat zo' club enorm belangrijke regiofunctie heeft. Snap wel waarom Cees her zo speelt, stel er komt straks wel een gemeente met een mooi bod, komt alleen maar ten goede van de club. Echter blijf ik Oranjewoud een van de beste bestemmingen vinden, tussen de bomen en het bos.
  • 1 Dec 2019 om 14:10
    • Quote van 1 Dec 2019 om 13:42
      Dit is wat Cees bedoelt. Een Gemeente die 15 hectare veel grond vind en het eigenlijk niet heeft voor sc Heerenveen. Bovendien willen ze dat de club er veel voor gaat betalen. Tsja.
    Gek hè dat de club voor de grond moet betalen. Gemeente is geen Sinterklaas natuurlijk! Grond is schaars in Gemeente Heerenveen dus tegen een gereduceerd tarief, dan wel gratis is natuurlijk onzin en gaat niet gebeuren!!
  • 1 Dec 2019 om 14:00
    • Quote van 1 Dec 2019 om 13:42
      Dit is wat Cees bedoelt. Een Gemeente die 15 hectare veel grond vind en het eigenlijk niet heeft voor sc Heerenveen. Bovendien willen ze dat de club er veel voor gaat betalen. Tsja.
    Dat is wel heel simplistisch. Grond is gewoon schaars, daar moet voor betaald worden. Je kan het niet zomaar uitdelen omdat het toevallig voor een voetbalclub is.
  • 1 Dec 2019 om 13:59
    Jammer dat dit zo via de media gespeeld moet worden. Je hebt namelijk wel degelijk een gezamenlijk belang. Hopelijk kunnen beide heren snel een keer om tafel samen.
    De Gemeente moet gewoon constructief meedenken ipv dwarsbomen en vertragen, en Roozemond mag van mij iets minder met z'n mooie praatjes op de voorgrond, en iets meer concreet resultaten boeken.
  • 1 Dec 2019 om 13:55
    Het zijn natuurlijk gewoon politieke spelletjes Van beiden kanten.
  • 1 Dec 2019 om 13:42
    Dit is wat Cees bedoelt. Een Gemeente die 15 hectare veel grond vind en het eigenlijk niet heeft voor sc Heerenveen. Bovendien willen ze dat de club er veel voor gaat betalen. Tsja.
zondag 8 december 2019
14:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›