Vlammend betoog De Jonge: ''Het gaat écht de verkeerde kant op''

( 23 reacties)
Vlammend betoog De Jonge: ''Het gaat écht de verkeerde kant op''

Jan de Jonge maakt zich grote zorgen over wat er de afgelopen maanden op bestuurlijk niveau is gebeurd bij SC Heerenveen. De oud-speler, voormalig assistent-trainer en hoofd jeugdopleiding van de club kan er niet bij dat de historie van de club wordt genegeerd.

In de uitzending van Fryslân Hjoed grijpt De Jonge het moment aan om op vlammende wijze een betoog te houden. "Ik heb Heerenveen de laatste paar maanden gezien en ook voordat ik naar Turkije ging, toen was het nog van een behoorlijk niveau. Ik vind het nu echt helemaal niks meer. Dat heeft er onder meer mee te maken dat er geen voetbal-knowhow is op een het niveau dat je nodig hebt..."

In de afgelopen maanden hebben oud-medewerkers hun hulp meerdere malen aangeboden, waaronder een groep rond erevoorzitter Riemer van der Velde. "Riemer heeft ook z'n fouten gemaakt in de afgelopen tien jaar, maar er zijn in die groep ook een aantal mensen bijeen gekomen die over dat oud zeer zijn heen gestapt. Die zeggen: 'We zien nu wat er met Heerenveen gebeurt en dat moet anders.'"

"Ik ben op de hoogte geweest van al die conflicten in de afgelopen tien jaar, maar die mensen wilden toch met elkaar voor Heerenveen gaan staan. Door onbenullig gedrag - want zo noem ik het - is het niet doorgegaan en dat heeft te maken met haantjesgedrag", vervolgt De Jonge. "Er zijn gewoon mensen bij de club die zichzelf dan weer belangrijker vinden dan de club."

De huidige interim-trainer van SC Genemuiden begrijpt niet waarom de huidige clubleiding niet in gesprek wil met de groep-Van der Velde. "Ga met elkaar om tafel, ga wat mij betreft het Heegermeer op...", vervolgt De Jonge, die stelt dat er niet daadwerkelijk gesprekken zijn gevoerd met de groep rond Van der Velde. "Er is gedag gezegd, dat is wat anders."

"Er waren heel veel mensen binnen en rondom Heerenveen die erg graag weer met elkaar wilden binden. Dat gaat nu nooit gebeuren en het gaat van kwaad tot erger. Ik heb van alles bij de club gedaan, maar nu ben ik supporter en heb al twintig jaar een seizoenkaart. Ik heb op de tribune gezeten en zat ik zo op de tribune. Nu zie ik alleen maar om me heen dat kaarten worden weggegeven."

"Al die mensen zijn er mee gestopt. Die trend moet gestopt worden en dat gaat nu niet gebeuren, daar ben ik van overtuigd. Dat mij nu - puur als supporter - zeer. Ik heb Heerenveen niet nodig, daar gaat het ook niet om, ik wil maar één ding en dat is dat Heerenveen blijft bestaan op de manier zoals het nu is. Ik ben ervan overtuigd dat het ab-so-luut de verkeerde kant op gaat", betoogt De Jonge.

"Ik heb een stukje van Yme Kuiper gelezen en hij zei dat er 'een enorme kans is gemist om tot elkaar te komen'. Hoe je daar ook over denkt - er is de afgelopen tien jaar veel gebeurd en daar heeft iedereen schuld aan - maar hoe kun je nou in godsnaam het verleden van de club buiten de deur zetten? Dat kan gewoon niet, maar het gebeurt gewoon", verzucht de 55-jarige trainer.

"Mensen die er nu zitten begrijpen niet hoe zo'n klein dorp zo'n grote club heeft kunnen maken. Dat gaat écht de verkeerde kant op. Maar blijkbaar wordt daar toch heel erg luchtig over gedaan", besluit De Jonge met het nodige onbegrip.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 15 Apr 2019 om 15:08
    • Quote van 15 Apr 2019 om 12:01
      Zozo en hoeveel consumptie bonnen heb je gekregen?
      Wat zijn jullie een stel mietjes geworden bij nieuw noord!
      Meteen laten inpalmen door een paardeman..
      Maar ach simpele mensen haal je simpel over..
    Het waren muntjes volgens mij. Maar niet iedereeen over een kam scheren niet nodig. Frustraties even los koppelen van je interpretatie.
  • 15 Apr 2019 om 12:32
    • Quote van 15 Apr 2019 om 12:20
      Is toch gewoon mijn beschaafde mening? Ik vind dat ze mietjes zijn geworden, is toch een nette benaming daarvoor?
      En ja die haal je simpel over.

      Zijn gewoon normale Nederlandse woorden. Of mag dat ook alweer niet?

      Nieuw noord laat zich gewoon heeeeeel simpel mee sleuren net Cees, vandaar ook die statement van hun!
      Prima maar ik vind ze mietjes worden. Simpele kinderen die meer met drank en drugs bezig zijn dan met de club.
      Of mag ik dat ook niet zeggen?
    Laat ook maar.
  • 15 Apr 2019 om 12:20
    • Quote van 15 Apr 2019 om 12:12
      Beste aanvallen, is het nou echt nodig om mensen met een andere mening mietjes te noemen en simpel? Zo op de man spelen draagt niks bij aan een discussie op een forum.
    Is toch gewoon mijn beschaafde mening? Ik vind dat ze mietjes zijn geworden, is toch een nette benaming daarvoor?
    En ja die haal je simpel over.

    Zijn gewoon normale Nederlandse woorden. Of mag dat ook alweer niet?

    Nieuw noord laat zich gewoon heeeeeel simpel mee sleuren net Cees, vandaar ook die statement van hun!
    Prima maar ik vind ze mietjes worden. Simpele kinderen die meer met drank en drugs bezig zijn dan met de club.
    Of mag ik dat ook niet zeggen?
  • 15 Apr 2019 om 12:12
    • Quote van 15 Apr 2019 om 12:01
      Zozo en hoeveel consumptie bonnen heb je gekregen?
      Wat zijn jullie een stel mietjes geworden bij nieuw noord!
      Meteen laten inpalmen door een paardeman..
      Maar ach simpele mensen haal je simpel over..
    Beste aanvallen, is het nou echt nodig om mensen met een andere mening mietjes te noemen en simpel? Zo op de man spelen draagt niks bij aan een discussie op een forum.
  • 15 Apr 2019 om 12:01
    • Quote van 15 Apr 2019 om 08:23
      Je kan zeggen wat je wilt over Cees, maar hij is richting de supporters nu al betrokkender dan zijn voorgangers. Hij was gister ook bij ons in het vak en komt op mij heel goed over. Het is natuurlijk niet makkelijk voor hem, aangezien de meesten de verhaaltjes van Riemer en Co geloven. Ohja, vetrek Hamstra was niet aan de orde. ;)
    Zozo en hoeveel consumptie bonnen heb je gekregen?
    Wat zijn jullie een stel mietjes geworden bij nieuw noord!
    Meteen laten inpalmen door een paardeman..
    Maar ach simpele mensen haal je simpel over..
  • 15 Apr 2019 om 10:01
    Ik heb hier gisteravond een aantal berichten verdwenen die weer in de richting van 'vriendje van..'-niveau gingen en/of op de man werden gespeeld. Dat zijn niet de discussies waarvoor mensen hier op dit 'forum' komen.
  • 15 Apr 2019 om 08:59
    • Quote van 15 Apr 2019 om 08:57
      Is het hier een Ristretto show lees Roozemond. En waarom worden kritische woorden over man weg gehaald. Wat een waardeloos on democratisch forum hier. Ik heb berichten hier geplaatst die zomaar verdwijnen. Succes allemaal met jullie clubje. Ik haak nu af.
    Doei!
  • 15 Apr 2019 om 08:57
    Is het hier een Ristretto show lees Roozemond. En waarom worden kritische woorden over man weg gehaald. Wat een waardeloos on democratisch forum hier. Ik heb berichten hier geplaatst die zomaar verdwijnen. Succes allemaal met jullie clubje. Ik haak nu af.
  • 15 Apr 2019 om 08:44
    • Quote van 15 Apr 2019 om 08:23
      Je kan zeggen wat je wilt over Cees, maar hij is richting de supporters nu al betrokkender dan zijn voorgangers. Hij was gister ook bij ons in het vak en komt op mij heel goed over. Het is natuurlijk niet makkelijk voor hem, aangezien de meesten de verhaaltjes van Riemer en Co geloven. Ohja, vetrek Hamstra was niet aan de orde. ;)
    Wie ben jij en wat heb je met Lassie gedaan? ;)
  • 15 Apr 2019 om 08:23
    Je kan zeggen wat je wilt over Cees, maar hij is richting de supporters nu al betrokkender dan zijn voorgangers. Hij was gister ook bij ons in het vak en komt op mij heel goed over. Het is natuurlijk niet makkelijk voor hem, aangezien de meesten de verhaaltjes van Riemer en Co geloven. Ohja, vetrek Hamstra was niet aan de orde. ;)
  • 15 Apr 2019 om 08:01
    • Quote van 15 Apr 2019 om 07:50
      Het lijkt wel of een paar oud bestuurders inderdaad maar blijft zagen en zuigen. Het moet toch eens ophouden met dat media offensief. Het heeft toch geen zin en levert niks op. Doe het dan binnenskamers. Anders leidt de club alleen maar schade.
    We reageren op een bericht met zijn alle dat gisteren is geplaatst maar eigenlijk al van vrijdag is, en eigenlijk meteen verouderd was omdat Riemer en Foppe vrijdag nog met de club hebben gepraat. Laten we hopen dat de heren toch een weg vinden die goed is voor onze club.
  • 15 Apr 2019 om 07:50
    Het lijkt wel of een paar oud bestuurders inderdaad maar blijft zagen en zuigen. Het moet toch eens ophouden met dat media offensief. Het heeft toch geen zin en levert niks op. Doe het dan binnenskamers. Anders leidt de club alleen maar schade.
  • 15 Apr 2019 om 07:02
    • Quote van 14 Apr 2019 om 20:25
      Het zou ook wel eens fijn zijn als de oude garde, en daar hoort deze De Jonge ook bij, eens ophield telkens de media op te zoeken en te vertellen dat men invloed wil. Laat dat toch eens. Snappen ze nou niet dat al die negatieve berichtgeving die ook wel erg overdreven wordt zo slecht is voor de club ? Man, man wat wil deze De Jonge toch ook graag weer een baan bij de club.
    Je mag er een hele hoop van vinden maar ik zou zeggen......laat de tekst van De Jonge eens goed op je doordringen. Zoveel rare dingen zegt hij helemaal niet en als je hem ook maar een beetje kent weet je donders goed dat deze man niet zo'n "zielig" mannetje is die om een baantje bij de club zit te bedelen, daar is deze man veel te nuchter en bescheiden voor. Daarnaast, wat hij aangeeft.....dat ook een Riemer en andere hun fouten hebben gemaakt maar deze mensen kennelijk wel over hun schaduw heen willen/kunnen stappen zegt een heleboel en het is ook niet dat zij niet willen, het is dat zij op de reserve bank worden gehouden dus wie wil hier nou eigenlijk niet? Wie beschadigt de club nu het meest?
  • 15 Apr 2019 om 02:00
    • Quote van 14 Apr 2019 om 20:25
      Het zou ook wel eens fijn zijn als de oude garde, en daar hoort deze De Jonge ook bij, eens ophield telkens de media op te zoeken en te vertellen dat men invloed wil. Laat dat toch eens. Snappen ze nou niet dat al die negatieve berichtgeving die ook wel erg overdreven wordt zo slecht is voor de club ? Man, man wat wil deze De Jonge toch ook graag weer een baan bij de club.
    Dit zijn clubmensen die aan het woord zijn. Maar goed jij weet het natuurlijk weer beter dan mensen die langer dan 10 jaar voor onze club hebben gewerkt?
  • 14 Apr 2019 om 22:47
    • Quote van 14 Apr 2019 om 21:22
      Toon Gerbrands was toch ook geen seizoenskaarthouder van PSV ? Beetje vreemde opmerking.Bovendien ken jij iedere supporter bij naam of zo. Nee, natuurlijk niet.Maar even om uit te zoeken ? Er was al eens in het verleden een delegatie bij Roozemond thuis van het oude SB (10 man sterk destijds) om hem te polsen voor het directeurschap. Kun je eens uitzoeken waarom men toen al bij hem uitkwam ? Intrigerend toch ? Men kende hem dus wel al destijds.
    Je kan wel weer gaan vergelijken maar Gerbrands is niet van een sb naar een RvC naar algemeen directeur gegaan. Gerbrands heeft ook nooit beweerd dat hij een PSV fan was toen hij werd aangesteld. Kan je ook een uitzoeken waarom hij destijds nooit sponsor is geworden van de club waar hij als kleine jongen al fan van was? Intrigerend wel.
  • 14 Apr 2019 om 22:37
    Ik ken Cees zijn kwaliteiten niet, maar destijds zijn ze ook bij hem uitgekomen. Hij zal vast iets kunnen. Echter, hoe hij hier aan de macht is gekomen is zeer onwenselijk. Hij zal hier ook niet lang blijven, verwacht ik. Heel erg zonde, want dit was de kans om met de club juist bestuurlijk in een rustig vaarwater te brengen.
  • 14 Apr 2019 om 21:22
    Toon Gerbrands was toch ook geen seizoenskaarthouder van PSV ? Beetje vreemde opmerking.Bovendien ken jij iedere supporter bij naam of zo. Nee, natuurlijk niet.Maar even om uit te zoeken ? Er was al eens in het verleden een delegatie bij Roozemond thuis van het oude SB (10 man sterk destijds) om hem te polsen voor het directeurschap. Kun je eens uitzoeken waarom men toen al bij hem uitkwam ? Intrigerend toch ? Men kende hem dus wel al destijds.
  • 14 Apr 2019 om 21:11
    • Quote van 14 Apr 2019 om 20:52
      Wat een onzin Cees Roozemond kwam als kind al bij de club als supporter. Toen hij en zijn familie een vakantiehuisje hadden in Friesland waar ze in het weekend naar toe gingen.
    Gek dat niemand dan ooit van hem had gehoord bij de club voordat hij in het SB kwam en dat hij niet Heerenveen sponsorde toen hij nog zijn bedrijf had en dat hij een seizoenkaart schijnt te hebben gehad van AZ. Mooi om te horen dat hij zo’n trouwe fan zijn hele leven al is!
  • 14 Apr 2019 om 21:10
    Vandaag wilde Roozemond even een wit voetje halen in NN. Even slijmen met de fans. Hoe doorzichtig....Hij doet er alles aan.
    Zorgwekkend allemaal. En de supporters en vertegenwoordigers van NN en Feanfan laten het maar.....
  • 14 Apr 2019 om 20:52
    Wat een onzin Cees Roozemond kwam als kind al bij de club als supporter. Toen hij en zijn familie een vakantiehuisje hadden in Friesland waar ze in het weekend naar toe gingen.
  • 14 Apr 2019 om 20:47
    Jan heeft helemaal gelijk.Fean fan nieuw Noord persoon vrijwilligers hun schuld. Die hebben het goed gekuurd.Nu hebben we alleen nog hamstra.De rest heeft helemaal geen voetbal verstand.Die Cees roozemond en vriendjes hebben niks met Heerenveen.
  • 14 Apr 2019 om 20:34
    • Quote van 14 Apr 2019 om 20:25
      Het zou ook wel eens fijn zijn als de oude garde, en daar hoort deze De Jonge ook bij, eens ophield telkens de media op te zoeken en te vertellen dat men invloed wil. Laat dat toch eens. Snappen ze nou niet dat al die negatieve berichtgeving die ook wel erg overdreven wordt zo slecht is voor de club ? Man, man wat wil deze De Jonge toch ook graag weer een baan bij de club.
    Ga zelf weg Cees!
  • 14 Apr 2019 om 20:25
    Het zou ook wel eens fijn zijn als de oude garde, en daar hoort deze De Jonge ook bij, eens ophield telkens de media op te zoeken en te vertellen dat men invloed wil. Laat dat toch eens. Snappen ze nou niet dat al die negatieve berichtgeving die ook wel erg overdreven wordt zo slecht is voor de club ? Man, man wat wil deze De Jonge toch ook graag weer een baan bij de club.
zondag 4 augustus 2019
12:15
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›