SC Heerenveen tussen Zrinjski en Qarabagh: ''Daarom lopen de mensen weg''

( 18 reacties)
Groenste stroom van Nederland
SC Heerenveen tussen Zrinjski en Qarabagh: ''Daarom lopen de mensen weg''

SC Heerenveen heeft te maken met teruglopende bezoekersaantallen. Het aantal supporters bij wedstrijden van Heerenveen was sinds de laatste verbouwing van het Abe Lenstra Stadion niet zo laag als nu.

"Een terugval van het aantal toeschouwers heeft voor tachtig tot negentig procent te maken met de kwaliteit van het voetbal", zegt Pieter Nieuwenhuis, directeur van adviesbureau Hypercube. "Ik weet nog dat wij in 2010 voor Heerenveen hebben onderzocht of zij hun stadion konden uitbreiden. We hebben vervolgens een negatief advies neergelegd, om de simpele reden dat hun voetbal al niet goed genoeg meer was."

Hypercube gebruikt de Euro Club Index (ECI) om de kwaliteit van een team te bepalen. "De ECI van Heerenveen heeft de afgelopen jaren slaag gehad", geeft Nieuwenhuis aan in Voetbal International. "Ze hebben op 2.300 á 2.400 gezet, nu zitten ze tussen de 1.800 en 1.900."

Bij die hoge cijfers behoorde SC Heerenveen tot de top honderd van Europa en stond de club bij FC Kopenhagen en Celtic. Nu bevinden de Friezen zich tussen clubs als HSK Zrinjski en FK Qarabagh. "Dat is een enorm verschil en daarom lopen de mensen weg", aldus Nieuwenhuis, die een probleem ziet bij SC Heerenveen.

Volgens hem is het eigen vermogen van Heerenveen niet groot genoeg om mee te investeren. "Ze hebben een kapitaalspositie, maar als je op de lange termijn omhoog wil, heb je in meerdere seizoenen flinke investeringen nodig. Dan heb je het over een groter bedrag dan het eigen vermogen van Heerenveen."

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 9 Nov 2018 om 13:25
    • Quote van 9 Nov 2018 om 11:47
      Vreemde onderbouwing, maar het strookt voor 100% met wat ik al jaren vind. De kwaliteit van het spel van Heerenveen en van de hele eredivisie van 20 en 10 jaar geleden een stuk hoger dan nu. Nederlandse subtop was ook Europese subtop en dat is beslist niet meer het geval.
    Nederlands subtop was ook Europese subtop? AZ was redelijk succesvol in Europa maar welke andere clubs dan nog meer?
  • 9 Nov 2018 om 11:47
    Vreemde onderbouwing, maar het strookt voor 100% met wat ik al jaren vind. De kwaliteit van het spel van Heerenveen en van de hele eredivisie van 20 en 10 jaar geleden een stuk hoger dan nu. Nederlandse subtop was ook Europese subtop en dat is beslist niet meer het geval.
  • 8 Nov 2018 om 19:42
    Alleen speel je bij Qarabagh een verdomd lastige uitpot. Bij ons speel je als tegenstander lekker om met 3 punten naar huis te gaan, waar zou je nou bang van worden?
  • 8 Nov 2018 om 18:47
    • Quote van 8 Nov 2018 om 18:34
      Ja, want GJV staat alom bekend als goed verbinder.... heeft nooit gezeik met mensen en krijgt met zijn tact alle deuren geopend. Gecombineerd met zijn jarenlange ervaring in de rol van voorzitter maakt hem dat uitermate geschikt.
    Tja....ik kan er niet over oordelen maar vraag mij toch ook sterk af waarom een aantal mensen zo nadrukkelijk de naam van GJV blijven noemen in uiteenlopende rollen. Natuurlijk, hij zou kunnen functioneren, geen idee, maar hij staat inderdaad alles behalve bekend om zijn tact dus ja....kan iemand mij uitleggen waarom hij geschikt zou zijn in welke rol dan ook maar? Enige die ik mij kan voorstellen is de rol als trainer en ook daar kan je vraagtekens bij stellen gezien zijn CV?
  • 8 Nov 2018 om 18:38
    • Quote van 8 Nov 2018 om 16:53
      Ik zeg doen met een goede betrouwbare investeerder met een meer belang van de SCH
    Even wat oud bestuursleden bellen. Die kennen nog wel een Chinese investeerder. Die wil vast nog wel.
  • 8 Nov 2018 om 18:36
    • Quote van 8 Nov 2018 om 18:34
      Ja, want GJV staat alom bekend als goed verbinder.... heeft nooit gezeik met mensen en krijgt met zijn tact alle deuren geopend. Gecombineerd met zijn jarenlange ervaring in de rol van voorzitter maakt hem dat uitermate geschikt.
    Briljant :-)
  • 8 Nov 2018 om 18:34
    • Quote van 8 Nov 2018 om 17:35
      Eerst een goede directeur. GJV is degene die de cultuur terug kan krijgen. Dus hij moet eisenga opvolgen. En vervolgens geschikte mensen om hem heen bouwen. Alleen op zo'n manier krijg je je club weer terug. Daarna kan je kijken naar de sportieve kant.
    Ja, want GJV staat alom bekend als goed verbinder.... heeft nooit gezeik met mensen en krijgt met zijn tact alle deuren geopend. Gecombineerd met zijn jarenlange ervaring in de rol van voorzitter maakt hem dat uitermate geschikt.
  • 8 Nov 2018 om 18:01
    Het aantal toeschouwers is sterk dalend in Nederland,het ligt niet altijd aan dat je goed of slecht speeld.Veel Nederlanders kunnen bijna hun zorgpremie niet betalen,de finaciele lasten voor burgers zijn veel te hoog,en kunnen geen jaarkaart meer kopen,maar daar hoor ik niemand over.Kijk in Duitsland,zitten de stadions,aan de nok toe vol,maar de lasten voor de burgers liggen daar duizenden euros lager dan in Nederland,de realiteit is dat alles in Nederland,onbetaalbaar wordt.
  • 8 Nov 2018 om 17:35
    Eerst een goede directeur. GJV is degene die de cultuur terug kan krijgen. Dus hij moet eisenga opvolgen. En vervolgens geschikte mensen om hem heen bouwen. Alleen op zo'n manier krijg je je club weer terug. Daarna kan je kijken naar de sportieve kant.
  • 8 Nov 2018 om 16:53
    • Quote van 8 Nov 2018 om 12:30
      De club gewoon verkopen .komt er weer meer geld om te inversteren dus betere spelers beter voetbal en meer toeschouwers
    Ik zeg doen met een goede betrouwbare investeerder met een meer belang van de SCH
  • 8 Nov 2018 om 16:20
    • Quote van 8 Nov 2018 om 13:28
      Nee op deze manier verder gaan helpt wel ????
    Kijk eens naar vitesse zou ik zeggen daar is niet veel veranderd
  • 8 Nov 2018 om 16:06
    • Quote van 8 Nov 2018 om 14:07
      Als het sportief goed ging zouden ze waarschijnlijk de lucht in geprezen worden. Vind het een beetje een grijsgebied eigenlijk.
    Dan was er in ieder geval meer rust geweest. Sportieve resultaten doen veel met het gemoed van supporters. Iedereen weet dat je bij sport ook verliezers hebt. Het is alleen wel de manier waarop je van het veld stapt na puntverlies. Of alles er aan gedaan is of dat het maar een lauwe bedoening was. Een logische opstelling met een passende tactiek en de juiste wissels, gecombineerd met een duidelijke inzet en je hoort geen supporter klagen.
  • 8 Nov 2018 om 14:07
    • Quote van 8 Nov 2018 om 13:45
      Tegenvallende resultaten, minder toeschouwersaantallen en steeds minder sponsoren.
      Hoe functioneert het huidige bestuur? Nu het sportief niet heel goed gaat komt er veel onrust.
      Is Eisenga wel de geschikte directeur? En is Hamstra wel geschikt als technisch directeur? Niemand weet hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Is het niet tijd voor een onafhankelijk onderzoek?
      De club heeft weer echte clubmensen nodig. Dit trekt weer sponsoren uit het verleden en de supporters krijgen weer een bepaalde binding.

      Dat de club steeds verder weg zakt is duidelijk. Maar wat is hier aan te doen?


    Als het sportief goed ging zouden ze waarschijnlijk de lucht in geprezen worden. Vind het een beetje een grijsgebied eigenlijk.
  • 8 Nov 2018 om 13:45
    Tegenvallende resultaten, minder toeschouwersaantallen en steeds minder sponsoren.
    Hoe functioneert het huidige bestuur? Nu het sportief niet heel goed gaat komt er veel onrust.
    Is Eisenga wel de geschikte directeur? En is Hamstra wel geschikt als technisch directeur? Niemand weet hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Is het niet tijd voor een onafhankelijk onderzoek?
    De club heeft weer echte clubmensen nodig. Dit trekt weer sponsoren uit het verleden en de supporters krijgen weer een bepaalde binding.

    Dat de club steeds verder weg zakt is duidelijk. Maar wat is hier aan te doen?


  • 8 Nov 2018 om 13:39
    • Quote van 8 Nov 2018 om 13:28
      Nee op deze manier verder gaan helpt wel ????
    Ja: 2015-2016: 12e 2016-2017: 9e 2017-2018: 8e
  • 8 Nov 2018 om 13:28
    • Quote van 8 Nov 2018 om 12:55
      Gelukkig heb jij zo ontzettend veel verstand er van.
    Nee op deze manier verder gaan helpt wel ????
  • 8 Nov 2018 om 12:55
    • Quote van 8 Nov 2018 om 12:30
      De club gewoon verkopen .komt er weer meer geld om te inversteren dus betere spelers beter voetbal en meer toeschouwers
    Gelukkig heb jij zo ontzettend veel verstand er van.
  • 8 Nov 2018 om 12:30
    De club gewoon verkopen .komt er weer meer geld om te inversteren dus betere spelers beter voetbal en meer toeschouwers
zaterdag 24 november 2018
20:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›