'Hopen dat de jongste fans het SC Heerenveen-gevoel ontdekken''

Jarenlang stroomde het publiek als vanzelf naar het Abe Lenstra Stadion toe als SC Heerenveen moest spelen. Ook met een capaciteit van meer dan 26.000 plaatsen was er een wachtrij voor seizoenkaarten, maar de laatste jaren moet de club zelf flink wat actie ondernemen om het stadion te vullen.

Sinds september is voormalig Nieuw Noord-voorzitter en oud-Stichtingsbestuurslid Edward Jousma in dienst bij de club als 'accountmanager particulieren'. Zelf gebruikt hij liever een andere term: "Ook de buitenwacht heeft liever een andere naam. Ik heb bij de club aangegeven dat accountmanager supporters beter is. Dat is persoonlijker en warmer dan 'particulieren'."

In Corner, de krant van SC Heerenveen, doet Jousma uitgebreid verhaal over zijn plannen, die veelal gericht zijn op jonge fans en voormalige seizoenkaarthouders. "Als club moeten we ons gezicht laten zien in de regio", stelt Jousma, die samen met mascotte Heero al flink wat basisscholen bezocht én uitnodigde voor een wedstrijd. "We moeten de jongste fans aan de club binden."

Voor de thuiswedstrijd tegen FC Utrecht leverde het 1154 aanmeldingen (kinderen en begeleiding) op. Zij krijgen automatisch een clubcard en hun gegevens zijn inmiddels opgenomen in het adressenbestand van de club. "We willen onze fanbase vergroten," legt Jousma uit. "De fanbase van FC Utrecht is bijvoorbeeld drie keer zo groot als de onze, op dat gebied willen we stappen maken."

Omdat de actie zo'n succes is zal SC Heerenveen ook in de komende maanden basisscholen blijven bezoeken en oud-seizoenkaarthouders uitnodigen. "We hopen dat ze het Heerenveen-gevoel ontdekken of weer opnieuw tot leven weten te wekken. Het gevoel voor het pompeblêdenshirt is niet verdwenen", denkt Jousma. "Maar we moeten de mensen wel aanmoedigen."

Lees meer: