Haye razendpopulair met podcast: "Marketingtechnisch heel vet"
Thom Haye begon eind vorig jaar met zijn eigen podcast: The Haye Way. De oud-speler van SC Heerenveen heeft inmiddels meer dan tweehonderdduizend abonnees en bereikt honderdduizenden mensen met zijn video's.
In de podcast, die Engelstalig is, spreekt Haye samen met presentator Neal Petersen over zijn privéleven en zijn leven als voetballer. "Omdat de belangstelling voor het nationale team van Indonesië zo enorm was, kwamen we op het idee van deze podcast", legt de Indonesisch international uit in gesprek met Voetbal International. "Ik vond het leuk om wat meer van mijzelf te kunnen laten zien aan al die mensen."
De middenvelder gaat verder: "Eigenlijk zijn de enige manieren om jezelf als voetballer te uiten via interviews en een beetje op social media. In Amerika zie je steeds meer sporters hun eigen podcasts en platforms opzetten. Daar kun je laten zien wie je bent en wat je leuk vindt. En je kunt heel makkelijk schakelen als je belangrijke of leuke dingen wilt laten zien."
"Marketingtechnisch is het heel vet, maar ook leuk voor de mensen die je willen volgen. Je hebt dan echt korte lijntjes met elkaar. Een mooie win-win", zo klinkt het. Haye weet wat de kracht is van zijn podcast: "Een hoofdrolspeler blikt zélf terug. In Amerika zie je dat dus best veel, maar in Europa en in de rest van de wereld niet zo."
Spelers worden steeds meer en meer een merk, zo merkt ook Haye. "Podcasts komen daar de komende tijd honderd procent bij. Dat is de toekomst. Hoe vet zou het zijn als een speler van het Nederlands elftal zijn eigen podcast begint en wekelijks zijn licht laat schijnen op alles en allemaal grote spelers uitnodigt? Ik zou zéker kijken."