GASTCOLUMN | Tijd voor een nieuw concept

Het is crisis bij SC Heerenveen. Eigenlijk al een paar jaar, zo blijkt inmiddels. Oude aanpakken werken niet meer. Het is tijd voor een nieuw concept.

SC Heerenveen wordt gezien als een 'handelshuis', waar jonge en goedkope talenten werden gehaald, opgeleid, verbeterd en duur verkocht. Dankzij die successen werd het Abe Lenstra Stadion uitgebreid naar een capaciteit voor 26.100 toeschouwers. Maar ook voor sponsors en technische staf. Als excellente spelers voor goed geld werden doorverkocht, was dat telkens een prima investering in de club.

Heerenveen zou langzaam groeien van een sympathieke voetbalclub met aanvallend spel en de daarbij horende tegenslagen, naar een stabiele subtopper, met een incidentele gooi naar de prijzen. Het handelshuis Heerenveen als voorwaarde voor gestage groei. Totdat de groei stagneerde. Met de toekenning van het WK 2018 aan Rusland en niet aan de combinatie Nederland/ België, bleef het Abe Lenstra Stadion een verdere uitbouw naar 44.000 zitplaatsen bespaard.

Gelukkig, zo was de algemene opvatting: hoe wil je in Friesland wekelijks zo'n groot stadion vullen? Niet vanwege structureel Europees voetbal in Heerenveen, sinds seizoen 2009-2010 bereikte de club niet meer de poulefase van de Europa League. Terwijl we sinds de Feanrevolutie (2013) weten dat directiesalarissen hier wel op waren gericht. Onderzoekers Vaessen en Koopmans deden overigens ook melding van verstrengelde belangen en financiële overeenkomsten tussen Sportstad en Sportclub Heerenveen. En ook nu steken verwijten over eigenbelang in plaats van clubbelang de kop op. Transferopbrengsten die opgingen aan overhead, omdat de rek qua groei er uit is. Immers: alleen in de derby tegen Cambuur is het stadion nog tot de nok toe uitverkocht.

Het concept handelshuis is toe aan een grondige vernieuwing. Natuurlijk, SC Heerenveen heeft behoefte aan een positief vermogen en het schrijven van zwarte cijfers om gezond te blijven. Maar bij het creëren van een dergelijk marktmodel lopen sponsors snel weg als er niets meer te halen valt en blijken financiële meevallers te verdwijnen in de burelen in plaats van op het veld. Met name als die tweede ring op het Abe Lenstrastadion er niet meer komt. Heerenveen is de laatste jaren een club geworden waar je zakken kan vullen. En als je er klaar mee bent de deur uit wandelt.

Maar toch, het handelshuis Heerenveen moest de laatste jaren in de zomer vaak helemaal opnieuw beginnen. Na zomertransfers moesten er nieuwe spelers komen, die opnieuw de belofte moesten waarmaken van mooi aanvallend voetbal. Spelers die omarmd konden worden door sponsors en publiek. Vaak lukte het, soms ook niet.

De recente geschiedenis van SC Heerenveen leert dat de club nog steeds een zeer trouwe en betrokken achterban kent en waar het als talent goed voetballen is. De menselijke aanpak van trainers, gastouders voor (jonge) voetballers, de beleving van de Feanfans zijn voorbeelden hier van. Sportief kan het soms spoken in Heerenveen, waarbij spelers gesteund door het publiek de tegenstander zoek spelen. Dat maakt(e) SC Heerenveen tot de meest favoriete club voor Nederlandse voetbalfans, naast hun eerste voorkeur.

Maar wacht even. De oplettende volger moet zien dat ex-Heerenveenspelers buiten het Friese Haagje amper renderen. Uitzonderingen daargelaten (Ziyech, Janmaat, Dost). Ik vermoed dat spelers zoals Finnbogason, Uth, Sinkgraven, Sulejmani, Assaidi, Basacikoglu, Pranjic, Nilsson (het lijstje is langer) meer uit hun carrière haalden als ze nog een jaar of wat langer bleven voetballen in het Abe Lenstra Stadion.

Ok, dan moet je vroegtijdig een contract opbreken en waarnodig een salarisplafond oprekken. Prima toch, als je dat kunt betalen. Die tweede ring komt er niet, en de contracten met Sportstad gaan vermoedelijk met een nieuw bestuur wel op de schop.

Het vraagt om een nieuw concept. Om het vertellen van een nieuw, zelfbewust verhaal. Niet over hoe spelers bij Heerenveen groen binnenkwamen en beter werden zodat ze de club verlieten met een aantrekkelijke transfer. Maar dat ze bij SC Heerenveen vaak de mooiste en beste tijd van hun carrière doormaakten. Dat teams beter presteren als de samenstelling over een langere periode gelijk blijft.

Heerenveen als stabiele carrièreclub. Nu het handelshuis lang niet altijd die sprinkplank blijkt naar succes blijkt te zien.

Douwe Gerlof Heeringa
Feanfan, communicatieadviseur, comedian en conceptontwikkelaar

Lees meer:
0 reacties
Agenda
za
30/03
RKC Waalwijk
20:00
SC Heerenveen
wo
3/04
SC Heerenveen
21:00
FC Twente
zo
7/04
SC Heerenveen
20:00
FC Utrecht
zo
14/04
Heracles Almelo
12:15
SC Heerenveen
do
25/04
SC Heerenveen
18:45
PSV
Bekijk de hele agenda
Stand
# Team GS DS P
8 FC Utrecht 26 -2 36
9 Fortuna Sittard 26 -11 34
10 Sparta Rotterdam 26 -5 31
11 SC Heerenveen 26 -7 31
12 Almere City 26 -17 30
13 PEC Zwolle 26 -13 28
14 Heracles Almelo 26 -25 26
Bekijk de hele stand