De Roon blikt terug op veelbesproken WK: "Schoot wel door mijn hoofd"

Marten de Roon
Marten de Roon Foto: © Pro Shots

Het WK in Qatar in 2022 was door zorgen om mensenrechten en de roep om een boycot veelbesproken. Ook voormalig SC Heerenvener Marten de Roon zat in zijn maag met alle randzaken. 

Vanwege de mensenrechtenschendingen was er een publieke discussie of Oranje het eindtoernooi in Qatar niet moest boycotten. "Voor ons spelers is natuurlijk de eerste gedachte, misschien heel egoïstisch: ik ga een WK spelen. En ik zou niet een WK willen missen omdat wij het gaan boycotten", vertelt De Roon aan NOS. "Maar ik moet zeggen dat het wel door mijn hoofd is geschoten. Je krijgt het mee."

De middenvelder van Atalanta Bergamo vroeg zich hardop af of een boycot van Oranje de situatie in Qatar zou verbeteren. "Hoe mooi het gebaar ook kan zijn naar de mensen van wie de rechten zijn geschonden, als wij het boycotten, wordt het dan beter voor hen? Of anders? Dat weet ik niet, maar ik denk in principe van niet", klinkt het. "Het is een lastig onderwerp, maar ik denk zeker voor de voetballers dat er een heel kleine rol is."

Het Nederlands elftal was van plan om met een OneLove-aanvoerdersband te spelen, maar besloot daar vlak voor de eerste wedstrijd toch van af te zien toen de FIFA liet weten een gele kaart of strengere maatregelen uit te delen. "Ik weet nog dat dat bericht binnenkwam. Dat was ongelofelijk", blikt De Roon terug. "Bij de andere spelers was er ook verbazing dat dat niet mocht. Hoe kan dat nou?"

Oranje besloot de speciale aanvoerdersband niet om te doen. "En ik dacht: sorry, we gaan geen risico nemen dat Virgil met een gele kaart op zak het veld in gaat. Dan moet je de band niet gaan dragen, want dat is een probleem voor jezelf en het team", besluit De Roon, die na de wedstrijd via social media nog wel van zich liet horen.

Doe mee aan het WK-spel van FeanOnline!

Het WK begint op donderdag 11 juni in de Canada, de Verenigde Staten en Mexico. Hoe ver gaat Oranje komen? Doe mee aan het WK-spel van FeanOnline op Scorito!

Lees meer:
0 reacties