De Haan trots op Heerenveen: "Het gaat niet om mij, het gaat om ons"

Foppe de Haan vierde maandag zijn tachtigste verjaardag. Het clubicoon van SC Heerenveen was jarenlang jeugdtrainer en hoofdtrainer van de Friezen en was in drie periodes actief voor de club als hoofdcoach (1985-1988, 1992-2004 en 2015-2016).

De Haan bouwde bij SC Heerenveen een goede band op met voorzitter Riemer van der Velde. "Riemer heeft mij gehaald als trainer en was altijd solidair met mij", zegt De Haan tegen de Leeuwarder Courant . "Ik ben trots op onze club en op al die mensen die wat voor SC Heerenveen betekend hebben. Ik heb fantastisch met mensen samengewerkt. Het gaat niet om mij, het gaat om ons." De Haan is nog altijd bij elke thuiswedstrijd van SC Heerenveen te zien en zet zich tegenwoordig in voor het vrouwenvoetbal van de Friese Eredivisieclub. "Dat moet een steengoed elftal worden. Ontwikkelen. Dat was mijn grote drijfveer. En dat is het nog altijd." "Maar soms is het ook goed om even terug te kijken. Elk leven heeft zijn plussen en minnen. Maar als ik de balans opmaak - en nu klink ik even egoïstisch - dan ben ik eigenlijk hartstikkene content. Dat mag ik wel zeggen, toch?", aldus De Haan.

Lees meer: