COLUMN | Denzel Dumfries is alles wat Sam Larsson niet was

13 september 2017 om 10:00 | Bron: FeanOnline COLUMN | Denzel Dumfries is alles wat Sam Larsson niet was

'Zelfvertrouwen en geestdrift terug bij Heerenveen' en 'Sentiment plots honderdtachtig graden gedraaid in het Abe Lenstrastadion' kopte de Leeuwarder Courant afgelopen maandag in het sportkatern. De normaal altijd kritische journalisten Anne Roel van der Meer en Sander de Vries waren lyrisch over wat SC Heerenveen liet zien afgelopen zondagmiddag tegen PSV en terecht.

Tegen PSV zagen we een SC Heerenveen die we lang niet hebben gezien. Hier stond een team dat ook daadwerkelijk uitstraalde dat het een team was. Er was strijd, passie en spelplezier te zien. Dat het sentiment honderdtachtig graden is gedraaid in het Abe Lenstrastadion zoals Sander de Vries het verwoordde ten opzichte van vorig seizoen is de grootste winst tot nu toe.

Nog geen half jaar terug, was de verdediging een ergenis, waren spelers vooral met hun eigen bv bezig en straalde een aantal spelers uit dat ze zichzelf eigenlijk veel te goed vonden voor SC Heerenveen. De echte wil om te winnen, laksheid en misplaatste nonchalance gaven veel irritaties op de tribunes. De kloof tussen publiek en spelers was nog nooit zo groot in mijn ogen dan afgelopen seizoen. Ondanks de klasse die hij bij vlagen liet zien was Sam Larsson hier het grote toonbeeld van. 

Wat mij opvalt is dat dit seizoen er wel weer spelers staan die het maximale uit zichzelf willen halen. Hier staat een team dat uitstraalt dat ze graag voor SC Heerenveen willen spelen en willen winnen. De spelers die mij het meest opvallen zijn Morten Thorsby en Denzel Dumfries. Elke wedstrijd heb ik weer medelijden met hun directe tegenstanders als je ziet hoeveel kilometers deze twee mannetjesputters maken. Ik zou een dwangbuis aanvragen voor degene die mij vorig seizoen zou zeggen dat Thorsby zes keer een bal zou hooghouden in het zestien meter gebied tegen PSV en in vier wedstrijden vier keer zou scoren. 

Maar de grootste aanwinst is niet een sierlijke middenvelder of een technische spits maar dat is de nieuwe rechtsback Denzel Dumfries. Met Dumfries is door Gerry Hamstra een brok power, mentaliteit en karakter aangetrokken wat het elftal node miste. Dumfries vormt een geweldige tandem aan de rechterkant met Martin Ødegaard en heeft hierdoor ook al vijf assists gegeven van de acht gescoorde goals tot nu toe.

Deze Rotterdammer doet me denken aan Jerry de Jong, die eind jaren tachtig als rechtsback ook de hele rechterflank bestreek. Met Dumfries is er een echte krijger binnengehaald. Het is wekelijks genieten wat voor passie, strijd en winnaarsmentaleit deze jongen aan het elftal toevoegt. Wat genoot ik van hem in de uitwedstrijd tegen ADO Den Haag, hoe hij met zijn vuist op zijn borstkas sloeg in de slotfase om zijn teamgenoten scherp te houden.

Ook zondag was het weer genieten hoe Dumfries keer op keer over zijn directe tegenstander Lozano heen ging. De kleine Mexicaan werd er helemaal krankjorum van wat leidde tot een onhandige lompe overtreding waardoor PSV met tien man verder moest.  

Als dit team met deze instelling zo kan blijven spelen, dan gaan we een mooi seizoen beleven. Wanneer we met deze passie en strijdlust verliezen is het balen maar kan je er mee leven. De instelling van Dumfries en Thorsby doen primadonna Sam Larsson in ieder geval snel vergeten. Alleen dat, is al een verademing voor menig Feanfan.

Frank Beenen

Meer columns van Frank:

 -  Wat zou Gertjan gedaan hebben (juli 2017)
 -  De BV's Larsson, St. Juste en Mulder (april 2017)
 -  Heimwee naar 'De Luchtmacht' (maart 2017)
 -  Gunfactor in pyjama (februari 2017)
 -  Van Oosterbeek naar La Manga (december 2016)

Overzicht

Reacties (8)

  • Avatar
    GestrektBeen - 13 september 2017 om 10:20

    Larsson the blackmailer. Not a true sportsman.
    Unlike Dumfries: Passion instead of a crybaby!

  • Avatar
    Leeuwfean - 13 september 2017 om 11:00

    Zo is het Frank, heb "hem" geen moment gemist. Mooi geschreven en zoals iedereen de wedstrijd heeft beleefd.

  • Avatar
    Feanmontsje - 13 september 2017 om 11:08

    Tuurlijk ff genieten nu! Maar laten we onszelf nou niet te geweldig vinden, dat waren we vorig seizoen ook.. en we weten hoe dat afliep.



    Blijf aub voorzichtig, afgelopen zondag was goed, mede doordat je met 2 pogingen 2 goals maakt in de eerste 5 minuten. Laten we de wedstrijden hiervoor niet vergeten, zo geweldig waren die niet..



    Beide beentjes op de grond houden boys!

  • Avatar
    Leeuwfean - 13 september 2017 om 11:45
    Feanmontsje zegt:

    Tuurlijk ff genieten nu! Maar laten we onszelf nou niet te geweldig vinden, dat waren we vorig seizoen ook.. en we weten hoe dat afliep.



    Blijf aub voorzichtig, afgelopen zondag was goed, mede doordat je met 2 pogingen 2 goals maakt in de eerste 5 minuten. Laten we de wedstrijden hiervoor niet vergeten, zo geweldig waren die niet..



    Beide beentjes op de grond houden boys!

    Daar heb je gelijk in. Bij ons lukte ook veel omdat PSV niet in goede doen was maar van de passie heb ik al genoten en hopelijk blijft dat in de groep,

  • Avatar
    Fean Che - 13 september 2017 om 12:11
    Feanmontsje zegt:

    Tuurlijk ff genieten nu! Maar laten we onszelf nou niet te geweldig vinden, dat waren we vorig seizoen ook.. en we weten hoe dat afliep.



    Blijf aub voorzichtig, afgelopen zondag was goed, mede doordat je met 2 pogingen 2 goals maakt in de eerste 5 minuten. Laten we de wedstrijden hiervoor niet vergeten, zo geweldig waren die niet..



    Beide beentjes op de grond houden boys!

    Ik vind dat Frank dat eigenlijk ook al aangeeft. "Wanneer we met deze passie en strijdlust verliezen is het balen maar kan je er mee leven".

    Daar ben ik het zeer mee eens. We gaan echt nog wel wat minder voetballen en verliezen dit seizoen. Maar wanneer we deze motivatie bij de spelers zien dan kan ik dat accepteren. Dat was bij mij eind vorig seizoen wel anders. Toen had ik er vaak, net zoals de spelers, geen zin meer in.

    Verder een goede column. Larsson blijft voor mij een nare bijsmaak houden. Het kan best zij karakter zijn, maar als je jezelf de beste voetballer vind dan mag je dat wel wat meer uitdragen op het veld (en daarnaast). Als je Larsson en Dumfries naast elkaar zet kan ik niet geloven dat Larsson ooit echt 100% inzet heeft laten zien bij ons.

  • Avatar
    klaas rudmer - 13 september 2017 om 14:28

    Ik ben ook wel benieuwd naar de komende wedstrijden(excelsior, Willem 2 en ajax) want daar heb je toch wel wedstrijden waar het weer zo mis kan gaan(zoals ook gebeurde bij willem 2 en excelsior vorig jaar) en je hebt weer een echte topploeg die op bezoek komt. En je kunt voor elk evenveel punten krijgen dus je moet je ook voor een uitwedstrijdje op woudestein kunnen opladen wat afgelopen jaar volgensmij wel een probleem was.

  • Avatar
    draz - 13 september 2017 om 15:20
    klaas rudmer zegt:

    Ik ben ook wel benieuwd naar de komende wedstrijden(excelsior, Willem 2 en ajax) want daar heb je toch wel wedstrijden waar het weer zo mis kan gaan(zoals ook gebeurde bij willem 2 en excelsior vorig jaar) en je hebt weer een echte topploeg die op bezoek komt. En je kunt voor elk evenveel punten krijgen dus je moet je ook voor een uitwedstrijdje op woudestein kunnen opladen wat afgelopen jaar volgensmij wel een probleem was.

    Dat is nou precies de grootste test. PSV liep natuurlijk ook te slapen de eerste 10 minuten.



    Wat opvalt is dat iedere speler en coach nu zegt: leuk dat we nu winnen, maar dat was vorig jaar ook zo. Het besef is bij iedereen, en ook bij de supporters, zo groot dat het nu niet weer die kant op moet gaan. Gewoon keihard knokken en scherp blijven. Goed positiespel en het feit dat je het samen moet doen. Dat besef is volgens mij erg groot. Na zo'n overwinning op PSV heerst vooral realiteit. Ergens geeft me dat een onderbuikgevoel van jewelste. Namelijk; dat we weleens mee zouden kunnen doen om plek 3,4,5. Niet vanwege de hosanna stemming, maar vanwege realiteitsbesef.

  • Avatar
    Ninadj14 - 13 september 2017 om 15:33
    draz zegt:

    Dat is nou precies de grootste test. PSV liep natuurlijk ook te slapen de eerste 10 minuten.



    Wat opvalt is dat iedere speler en coach nu zegt: leuk dat we nu winnen, maar dat was vorig jaar ook zo. Het besef is bij iedereen, en ook bij de supporters, zo groot dat het nu niet weer die kant op moet gaan. Gewoon keihard knokken en scherp blijven. Goed positiespel en het feit dat je het samen moet doen. Dat besef is volgens mij erg groot. Na zo'n overwinning op PSV heerst vooral realiteit. Ergens geeft me dat een onderbuikgevoel van jewelste. Namelijk; dat we weleens mee zouden kunnen doen om plek 3,4,5. Niet vanwege de hosanna stemming, maar vanwege realiteitsbesef.

    Precies wat ik ook dacht, alleen moet de ploeg scherp blijven. Dan krijgen we een heel mooi seizoen

Nieuwe media

-->