Eisenga wil onderzoek naar fans: ''Het verbaast me dat ze dat doen''

19 maart 2017 om 19:44 | Bron: Leeuwarder Courant

Voor de fans van SC Heerenveen is het al jaren een doorn in het oog: bij thuiswedstrijden tegen de grote clubs zitten er massaal fans van de bezoekende clubs in de thuisvakken. De intimiderende houding van grote groepen zorgt er zelfs voor dat enkelen van hen overwegen om hun seizoenskaart in de betreffende vakken op te zeggen.

Tijdens en na afloop van het duel tegen Feyenoord kwam het in en rondom het Abe Lenstra Stadion voor het eerst ook tot schermutselingen. Algemeen directeur Luuc Eisenga reageert echter vooral verbaasd. "Ik ben wel geschrokken van de manier waarop die Feyenoordfans aan hun kaartje zijn gekomen", vertelt Eisenga in gesprek met de Leeuwarder Courant.

"Voor die plaatsen gold een clubkaartverplichting. Dat betekent dat onze fans hun seizoenskaarten ter beschikking hebben gesteld om Feyenoordsupporters een kaartje te laten kopen. Of dat verboden is? Dat weet ik niet. Maar het verbaast me dat je dat als Heerenveenfan doet. Je verkoopt de kans op het beleven van een topwedstrijd."

Eisenga wil nu middels een onderzoek er achter komen hoe dat precies gebeurt is: "Maar het is nog vrij lastig te onderzoeken. Ons grondbeginsel is ook dat wij een gastvrij en toegankelijk stadion zijn. Het is aan de sponsoren wie ze uitnodigen om een wedstrijd bij te wonen."

Overzicht

Reacties (17)

  • Avatar
    vries153 - 19 maart 2017 om 19:49

    Op de hoofdtribune lijken oa sponsor plaatsen hier zou je ook in overleg met sponsors iets aan kunnen doen .

  • Avatar
    Maartoch - 19 maart 2017 om 19:52

    Het is geen probleem dat her en der een Feyenoorder zit, maar grote groepen die zich niet netjes gedragen! Daar word niks tegen gedaan, stewards kijken alleen wat schaapachtig.

  • Avatar
    vries153 - 19 maart 2017 om 20:00
    Maartoch zegt:

    Het is geen probleem dat her en der een Feyenoorder zit, maar grote groepen die zich niet netjes gedragen! Daar word niks tegen gedaan, stewards kijken alleen wat schaapachtig.

    idd er stonden er op de hoofdtribune een paar openlijk te provoceren er liep niemand van de club erheen om ff aan te geven dit niet te doen

  • Avatar
    Massi - 19 maart 2017 om 20:04

    Ik ben benieuwd wat voor instructies stewards hebben bij dit soort situaties. Ik denk dat ze het op de 'Japanse' manier oplossen; de-escaleren/niet op reageren en hopen dat het vanzelf overgaat.

  • Avatar
    klaas rudmer - 19 maart 2017 om 20:14

    Feyenoord fans mogen best in de thuisvakken zitten en ze mogen ook best even opstaan en juichen maar als het op provoceren begint te lijken even een waarschuwing geven en dan stopt het meestal wel, gebeurt dit niet kunnen ze het stadion uit. Alleen dan moeten de stewards er wel iets aan doen en niet de heerenveen fans tegenhouden.

  • Avatar
    igor - 19 maart 2017 om 20:17

    Kom op dit ligt niet aan ons, heb zelf ook een extra kaart gekocht voor een bevriende collega, maar aan de idiote Feyenoord supporters - groepen danwel individuen. Hoe komt zo\'n groep bij elkaar en hoe komt het dat iemand op de hoofdtribune staat te treiteren. Hoe makkelijk is het ook als Feyenoord fan een clubcard van Heerenveen aan te vragen en kaarten te kopen. Dit ligt niet aan de eigen supporters die vanuit gastvrijheid eens een extra kaart kopen. Overigens zit zelf overal bij uitwedstrijden tussen eigen publiek, van Twente tot Ajax tot Feyenoord en AZ en eigenlijk alleen maar bij psv eens een benauwd momentje gehad. Gewoon normaal doen en je als een gast gedragen dan kan dat prima

  • Avatar
    SjaakSCH - 19 maart 2017 om 20:33
    igor zegt:

    Kom op dit ligt niet aan ons, heb zelf ook een extra kaart gekocht voor een bevriende collega, maar aan de idiote Feyenoord supporters - groepen danwel individuen. Hoe komt zo\'n groep bij elkaar en hoe komt het dat iemand op de hoofdtribune staat te treiteren. Hoe makkelijk is het ook als Feyenoord fan een clubcard van Heerenveen aan te vragen en kaarten te kopen. Dit ligt niet aan de eigen supporters die vanuit gastvrijheid eens een extra kaart kopen. Overigens zit zelf overal bij uitwedstrijden tussen eigen publiek, van Twente tot Ajax tot Feyenoord en AZ en eigenlijk alleen maar bij psv eens een benauwd momentje gehad. Gewoon normaal doen en je als een gast gedragen dan kan dat prima

    Als ossh lid kun je voor elke wedstrijd kaarten bij-kopen. Dit is massaal gebeurd en die kaarten zijn blijkbaar aan idioten doorverkocht (of weggegeven). Dit is natuurlijk belachelijk en minachting richting trouwe sponsoren. Heb hierover gesproken met andere ossh leden en reacties zijn allemaal zeer negatief.

    Op deze manier raak je ook nog eens sponsoren kwijt!

  • Avatar
    superfrysk - 19 maart 2017 om 21:56
    klaas rudmer zegt:

    Feyenoord fans mogen best in de thuisvakken zitten en ze mogen ook best even opstaan en juichen maar als het op provoceren begint te lijken even een waarschuwing geven en dan stopt het meestal wel, gebeurt dit niet kunnen ze het stadion uit. Alleen dan moeten de stewards er wel iets aan doen en niet de heerenveen fans tegenhouden.

    Probeer het andersom eens, dus

  • Avatar
    Sop - 20 maart 2017 om 00:51

    Mijn eerste reactie bij dit bericht is dat het wel erg makkelijk gesteld is dat het aan de supporters ligt. Waar is de zelfkritiek op eigen handelen van de club? Natuurlijk is het zo dat er op veel plaatsen in het stadion Feyenoord fans zaten, maar ik heb de indruk dat ver weg de meeste (na het uitvak) op de hoofdtribune zaten. En we kunnen nou niet echt zeggen dat de hele hoofdtribune dit jaar bomvol zit met seizoenkaart houders. Dus eerst maar eens analyseren wat daar is gebeurd en vervolgens maar eens naar de fans kijken, zou ik zeggen.

    En vrij lastig onderzoeken? Je pakt de beelden erbij, dan kijk je op de beelden in welk vak de Feyenoorders zitten, dan de rij en dan de stoel --> vervolgens check je even op wiens naam dar een seizoenkaart staat en je bent er. Lijkt me niet dat daar recherche voor nodig is ...

  • Avatar
    Thomasspijker - 20 maart 2017 om 08:36

    Buscombi is niet meer van deze tijd,maar de veiligheid van de supporters dus ook niet,ouders met kinderen het stadion uit gejaagd en seizoenskaart houders laten al weten dat ze volgend niet meer komen,waar ben je als bestuur mee bezig,ik zou zeggen doe er wat aan.

  • Avatar
    Leeuwfean - 20 maart 2017 om 08:57

    Grote onzin dat Eisenga hier niets van weet, hij speelt de grote onschuld.
    Toen ik de column van Jaap Kruis had gelezen heb ik hem gemaild over deze toestanden en dat hij zo de eigen supporters wegjaagt.
    En ik ben niet de enige die hem hierover heeft gemaild.
    Ik heb hem ook verwezen naar dat stuk van Jaap Kruis om dat even te lezen.
    En nu de onschuld uithangen? Gewoon de oogkleppen ophouden zo is het gegaan.
    Zelf heb ik nooit iets vervelends in ons vak meegemaakt maar heb het in algemeen belang gedaan.

  • Avatar
    Leeuwfean - 20 maart 2017 om 08:59

    Vergeet er nog bij te vermelden dat dit 25 januari is geweest dat ik dit heb aangekaart.

  • Avatar
    gertjan - 20 maart 2017 om 09:00

    ik zou zeggen verkoop van deze wedstrijd geen losse kaarten maar enkel een combi dus 3 wedstrijden samen op 1 kaartje zo word het een stuk on aantrekkelijker.
    1 kaart die voor 3 wedstrijden geldig is.

    of een speciale traditionale top 3 combi 1 kaart voor ajax feyenoord psv thuis

  • Avatar
    Wimcsh - 20 maart 2017 om 10:17

    In het NN vak zitten de "fanatieke" supporters. Hier heerst over het algemeen iets meer emotie dan de rest van het stadion. Er hoeft maar dit te gebeuren en er staat weer een trouwe sfeermaker op de nominatie voor een stadionverbod.
    Na een goal een biertje wat gegooid wordt of wat dan ook.
    Ik denk dat meneer eisenga zich eens achter de oren moet krabben en heel zuinig moet zijn met zijn supporters. Tuurlijk gebeurt er wel eens wat, wat dan ook echt een stadionverbod waard is. Maar we slaan naar mijn idee helemaal door. Koffiekan, kussentje, juichen na een goal en mond dicht. Ik twijfelde dit jaar al om mijn kaart te verlengen maar nu is het voor mij wel goed. Kan mijn geld en energie beter in andere zaken steken.
    Je blijft natuurlijk je leven lang supporter maar het echt leuke van joepie weer een wedstrijd in het stadion is er voor mij wel af.

  • Avatar
    Struisvogel - 20 maart 2017 om 10:45

    Het is al jaren hetzelfde met de Feyenoorders. Ze zijn weinig respectvol jegens de gastheer, staan vaak te provoceren tot en met. Ik heb niets met dit legioen. Ieder jaar dat ik er zat hadden we wel Feyenoord om ons heen die met middelvingers liepen te zwaaien en minutenlang liepen te springen en juichen bij een Feyenoord goal. En wij moeten onze bekken vervolgens maar houden en de vrede bewaren. De boel schoonvegen met een cordon ME is niet de oplossing maar de club mag er wel wat stricter op toe zien dat de figuren die het verzieken direct het stadion uitgekieperd worden bij onrespectvol gedrag.

    Wb de doorverkoop van kaarten. We moeten niet vergeten dat een heel groot deel van de aanhang gewoon ook voor een top 3 ploeg is. Dat is van oudsher al zo, toen de club nog Eerste divisie speelde. Die clubvoorkeur speelt nog steeds mee en ik ken zat "Feanfans" die een verlies tegen Ajax, PSV of Feyenoord prima vinden omdat dan "hun cluppie" wint. Zo heb ik twee collega's die seizoenkaarthouder bij Heerenveen zijn maar Feyenoorder zijn.

  • Avatar
    tsien_bier - 20 maart 2017 om 12:13

    In 2015 volgende email verstuurd:

    Geachte heer, mevrouw,


    Wij hebben uw vraag/opmerking in goede orde ontvangen. Wij streven ernaar uw vraag of opmerking binnen 5 werkdagen te beantwoorden.

    Uw ingevulde gegevens zijn:

    Voorletter(s):
    Tussenvoegsel(s)
    Achternaam:
    Telefoonnummer:
    E-mailadres:
    Relatienummer:
    Onderwerp: Veiligheid
    Uw vraag / opmerking: LS,

    Hierbij reageer ik op het feit dat ik mij gisteravond ontzettend geërgerd heb aan het dat feyenoord supporters naast het uit-vak voor een ongezellige en onveilige situatie hebben gezorgd. De stewards waren niet in staat om hier iets aan te doen en kwamen te laat. Er was niemand. Ik heb oude mensen en mensen met kinderen naar huis zien gaan vanwege de onvriendelijke zweer die er heerste. Feyenoord supporters gooiden met bier, hielden plaatsen van seizoenkaarthouders bezet en waren agressief aanwezig. Ik vind dit niet kunnen. Vooral het feit dat er mensen vertrekken die hier niets aan kunnen doen vind ik een heel erg kwalijke zaak. Ik snap dat de verkoop van losse kaarten geld opbrengt maar het zou fijn zijn dat men dan ook op de plaas gaat zitten die aangekocht is. Dat was gister niet het geval. Ook bij voorbaat optreden bij ongewenst gedrag is aan te bevelen. Dit was gister niet het geval, de beveiliging was een slag te laat. Optreden was gister w.s. ontaard in een veldslag.

    Ik hoop dat jullie hier iets aan gaan doen en zou ook graag een reactie zien op deze melding.

    Groeten van een verontruste trouwe fan.

    Ten slotte veel heen en weer het volgende antwoord gehad:

    Op dit moment kunnen wij u melden dat wij een werkgroep opzetten om dit in de toekomst te kunnen voorkomen. De werkgroep zal gaan kijken hoe supporters van de tegenpartij op de thuistribune ’s te weren, maar ook naar het gevoel van veiligheid in het stadion.
    Wij willen dat onze supporters een veilig gevoel in ons stadion hebben en met plezier de wedstrijden komen bezoeken. Uit uw verhaal blijkt dat u dit met deze wedstrijd niet gehad heeft.

    Mocht u de voortgang van de werkgroep willen volgen, dan kunt u hier altijd bij ons naar informeren via dit e-mail adres.

    Er is in tussentijd niet veel veranderd. Jammer...

  • Avatar
    tsien_bier - 20 maart 2017 om 12:15

    Sorry, het ziet er allemaal wat rommelig uit, echter bewerken lukt niet. De bovenstaande melding is van 15 februari 2015.

Nieuwe media

-->